اخبارانیمیشن ایران

گفت و گوی مدیر خانه انیمیشن با خبرگزاری فارس

3.69Kviews
۴٫۴
(۱۳)

صالحی: پیشرفت انیمیشن سازهای استانی در اولویت است/ حضور پررنگ در بازار جهانی
مدیر خانه انیمیشن از سرمایه‌گذاری خانه انیمیشن و سازمان هنری رسانه ای اوج برای پیشرفت انیمیشن سازهای استانی خبرداد.

صالحی: پیشرفت انیمیشن سازهای استانی در اولویت است/ حضور پررنگ در بازار جهانی
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، چند دهه‌ای می‌شود که ساخت انیمیشن یا پویانمایی در جهان آغاز شده است، انیمیشن‌هایی که سال به سال بر کیفیت آن‌ها افزوده می‌شود و به دنبال آن نیز سلیقه مخاطبان و تماشاگران آن نیز تغییر می‌کند و انتظارات بیشتری دارد.

چند سالی است که تولید انیمیشن در کشور ایران نیز با جدیت دنبال می‌شود، جدیتی که باعث تولید آثار با کیفیتی در حوزه سینما و تلویزیون شده است. حال ایران نه تنها برای خود، حتی برای سایر کشورها نیز حرفی برای گفتن دارد و همین موضوع باعث تفاهم های بین المللی با ایران برای تولید انیمیشن شده است.

یکی از مهم‌ترین مراکز تولید انیمیشن در کشور ایران، خانه انیمیشن است. خانه انیمیشنی که نه تنها آثار متنوعی چون، انیمیشن سینمایی فهرست مقدس، مجموعه انیمیشن حُسنا و چندین انیمیشن مهم دیگر را تولید کرده است، بلکه آغاز کننده مکتبی بوده است که منتج به ساخت انیمیشن با استانداردهای جهانی شده است.

خانه انیمیشن با همراهی باشگاه رشد جوان سازمان هنری رسانه ای اوج، چند وقتی است که در حال کشف و توانمندسازی هنرمندان با استعداد در استان های مختلف است و تاکنون کارهای بسیاری در این زمینه انجام داده است.

مطالعه کنید:  تیزر انیمیشن کوتاه اولین گام

«امیرحسین صالحی» که به تازگی به عنوان مدیر خانه انیمیشن منصوب شده است، درباره فعالیت‌های انجام شده در حوزه توانمندسازی هنرمندان انیمیشن ساز در استان های مختلف کشور، با ما گفت‌وگو کرده که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید:

*آقای صالحی چه شد که خانه انیمیشن به فکر توانمندسازی انیمیشن‌سازها در استان های مختلف افتاد؟

-جوانان کشورمان در استان‌های مختلف استعدادهای بسیار خوب و قابل استفاده‌ای دارند، استعدادهایی که بعضاً بخاطر کشف نشدن، در استان‌ها خاک می‌خورند و آن چنانی که باید از آنها استفاده نمی‌شود. مدتهاست خانه انیمیشن این دغدغه را داشته و حال با کمک باشگاه رشد جوان سازمان هنری رسانه‌ای اوج توانستیم به این دغدغه جامه عمل بپوشانیم.

*تاکنون کدام استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند و چه کارهایی در جهت عملی شدن این طرح انجام شده است؟

-دوره‌های توانمندسازی هنرمندان انیمیشن‌ساز استانی از سال گذشته(۱۳۹۷) آغاز شد و در این مسیر ظرفیت‌های شهرهای تبریز، اردبیل، زنجان، ارومیه، همدان، سنندج، کرمانشاه، کرمان، بوشهر و چند شهر دیگر مورد بررسی قرار گرفت. ما ابتدا گروه‌های فعال انیمیشن ساز در شهرهای مختلف را شناسایی کردیم که متاسفانه بسیاری از آنها طی سالها کوچک و کم توان شده بودند. تلاش ما بر این بوده که گروه‌ها را با آموزش‌های عملیاتی تقویت کرده و سعی کنیم کیفیت آثارشان را بالاتر ببریم و در مدیریت تیم ها انتقال تجربه دهیم.

*به نظر شما تاثیرات این دوره‌های توانمندسازی چیست؟

-هدف خانه این است که با بالا بردن کیفیت آثار، کسب و کار انیمیشن‌سازهای استانی را تقویت نماید. این موضوع برای حوزه انیمیشن ایران تاثیرات مثبت و برکات بسیاری دارد که یکی از این برکات، به دست آوردن سهم بیشتر انیمیشن ایران از بازار جهانی است. با عنایت خداوند بتوانیم در راستای این هدف مهم گام موثری برداریم.

مطالعه کنید:  10 چیزی که در مورد انیمیشن موآنا نمی دانستید

پیرو این دوره‌های توانمندسازی گروه‌های جدیدی در استان‌های مختلف دور هم جمع شده‌اند. مثلاً در کرمانشاه این بچه‌های انیمیشن‌ساز در پارک علم و فناوری، کنار هم جمع شده اند و توانستند یک مرکز انیمیشن را تشکیل بدهند. از این نوع اتفاقات در استان های دیگر نیز در حال وقوع است که بزودی اخبار آن را نیز منتشر خواهیم کرد.

ما در دور‌ه‌های توانمندسازی انیمیشن در هر استان، از هنرمندان انیمیشن ساز موفق همان استان نیز استفاده کرده‌ایم که آموزش‌هایی را به بچه های انیمیشن ساز عرضه کنند. این موضوع نیز دو اتفاق مهم را رقم می زند، اول اینکه انیمیشن سازان استان از تجربیات خوب این اساتید استفاده می کنند و دوم هم مشاهده این اساتید موفق که خود همشهریِ انیمیشن سازها هستند، ایجاد انگیزه می کند و باعث رشد متخصصان حرفه ای این صنعت خواهد شد.

*این گروه‌های انیمیشن ساز به صورت مستقل کار خواهند کرد؟

-این گروه‌ها می‌توانند به طور مستقل انیمیشن‌سازی کنند؛ اما ما در تلاش هستیم که این گروه‌های استانی را با هم دیگر آشنا کنیم تا با یکدیگر تعامل داشته باشند، چرا که بعضی استانها از نظر فنی و چند استان دیگر از نظر هنری بهتر هستند. به نظرم اگر این تیم ها با یکدیگر آشنا شوند و تعامل داشته باشند، می‌توانند آثار بزرگتر و با کیفیت‌تری را تولید کنند.

*با توجه به اینکه چند وقتی است که شما با جوانان انیمیشن‌ساز در استان‌های مختلف تعامل داشته‌اید، به نظر شما آیا در آینده ما شاهد رشد صنعت انیمیشن در کشورمان خواهیم بود؟

-به نظرم اتفاق بزرگی در حال وقوع است. جوانان با استعدادی و پرتلاشی در حال ورود به عرصه انیمیشن‌سازی حرفه‌ای هستند که بدون اغراق، نفس و جان تازه‌ای به کالبد انیمیشن‌سازی ایران وارد خواهند کرد. اگر این جوانان با این جدیت و تلاش به کار خود ادامه دهند، صنعت انیمیشن ایران در مسیر رشد پیش خواهد رفت و قطعا از بازار جهانی سهم بیشتری را طلب خواهد کرد.

مطالعه کنید:  هنر قصه گویی - فصل پنجم- قسمت پایانی

البته نگاه صنعتی به انیمیشن برای تثبیت در بازارهای جهانی نیازمند جذب سرمایه و انتقال تجربیات برای پایداری تیم‌های تولید است.

مهم‌ترین ثروت خانه انیمیشن، مهارت، تخصص و اعتبارش است. ما از این سرمایه معنوی برای پیشرفت این جوانان استفاده خواهیم کرد و در کنار آنها به عنوان مشاور و تسهیل کننده راه خواهیم بود تا با عنایت خدا صنعت انیمیشن در کشور ایران به جایگاهی واقعی خود دست پیدا کند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۴ / ۵٫ ۱۳

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

+ 7 = 17

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.