اخبارکلیپ

انیمیشن کوتاه «در زیر»

1.83Kviews
۰
(۰)

انیمیشن کوتاه Underneath به صورت نمادین سبک زندگی انسان مدرن را نقد می‌کند.

 

یکی از جنبه‌های منفی مدر‌نیسم و شیوه حیات فعلی بشری فراموش شدن هویت فردی و شخصیت مستقل آحاد مردم است. در جوامع امروزی برای موفقیت گاهی لازم است روی تمام اصول اخلاقی پا گذاشت، علاقه‌مندی‌ها و استعداد‌ها را نا‌دیده گرفت و به قول معروف هم‌رنگ جماعت شد. این شرایط شاید به موفقیت‌های اقتصادی و ارتقا جایگاه اجتماعی منجر شود، اما بدون شک نوعی از حس سر‌خوردگی و نا‌امیدی را در وجود انسان‌ها به وجود می‌آورد. جامعه به تصویر کشیده شده در انیمیشن کوتاه Underneath شرایط مشابهی دارد.

داستان انیمیشن کوتاه Underneath در شهری روایت می‌شود که هیولا‌ها کنترل آن را در دست گرفته‌اند و انسان‌ها در پایین‌ترین سطح اجتماعی زندگی برده‌وار‌شان را ادامه می‌دهند. شخصیت اصلی انیمیشن جزئی از جمعیت هیولا‌های شهر بوده که در برج هیولا‌ها مشغول به کار است. اما امروز با دیگر روز‌های کاری او تفاوت دارد، از این جهت که کار‌مند جدیدی به مجموعه برج هیولا‌ها اضافه شده که رفتارش با دیگران متفاوت است. با این حال اتفاقی نا‌خواسته باعث می‌شود که داستان از روند عادی‌اش خارج شود.

 انیمیشن کوتاه «در زیر»

انیمیشن کوتاه Underneath توسط پنج تن از اعضای استودیو ۴ARC به نام‌های آلوین پوآ، جیمی، چارمین لیونگ، رکسان گان و پریانکا ساخته شده است. در ساخت این انیمیشن از تر‌کیب تکنیک‌های سه بعدی و دو بعدی استفاده شده است، به این صورت که شخصیت‌ها دو بعدی بوده و محیط به صورت سه بعدی طراحی شده است. از این لحاظ انیمیشن مذکور دقیقا بر‌عکس انیمیشن کوتاه Salesman Pete (پیت فروشنده) بوده که در آن شخصیت‌ها سه بعدی و محیط دو بعدی است. سمبل و تشبیه مهم‌ترین و اصلی‌ترین المان اثر است که داستان از طریق آن روایت و نقد انجام می‌شود. سازندگان جهان امروز را به پادآرمان‌شهری تشبیه کرده‌اند که انسان‌ها جای خود را به موجودات بی‌رحم و بی‌احساس داده‌اند که قدرت خود را به افراد ضعیف نشان می‌دهند و کسانی را که طبقه اجتماعی پایین‌تری دارند مسخره می‌کنند. در مقابل افرادی که طرز فکر متفاوتی دارند، یا شرایط را می‌پذیرند و اقدامی در جهت تغییر انجام نمی‌دهند یا خود نیز رفتار مشابه دیگران بروز می‌دهند. استودیو ۴ARC دسته دوم را مورد مزمت قرار می‌دهد و با ارائه اثری زیبا آن‌ها را نسبت به تغییر تشویق می‌کند.

مطالعه کنید:  تریلر انیمیشن "گرسنگی" ساخته زهرا رستم پور+مراحل ساخت

 انیمیشن کوتاه «در زیر»

انیمیشن کوتاه Underneath از روایتی آرام و به دور از هر‌ج و مرج‌های غیر ضروری بهره می‌برد که باعث شده است بیننده فرصت تفکر در رابطه با رخداد‌های به نمایش در‌ آمده را داشته باشد. با این حال پایان‌بندی سریع بوده و غافلگیری اثر به شکل مناسب و در زمان درست انجام می‌شود. طراحی هیولا‌ها متنوع اما دارای بخش‌های مشابه در چهره است که تنها صورت شخصیت اصلی انیمیشن فاقد آن است که می‌توان این امر را در جهت متفاوت جلوه دادن این شخصیت بر‌شمرد. محیط‌های اثر در عین پر‌تعداد بودن دارای جزئیات کامل بوده و دقیقا یاد‌آور نمونه‌های واقعی هستند که از بین آن‌ها می‌توان به محیط اداری انیمیشن اشاره کرد که تمامی المان‌های لازم را در خود جای داده است. در اکثر محیط‌های اثر می‌توان جنبه‌های تسلط هیو‌لا‌ها را مشاهده کرد که این ویژگی در اکثر آن‌ها با تغییر در ظاهر ایجاد شده است. تصویر‌برداری با استفاده از شیوه‌های متعدد، بهره‌گیری از زوایای مختلف و اضافه کردن تکنیک‌های نظیر بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی باعث شده است که محترک‌سازی ساده انیمیشن چندان به چشم نیاید.

 

اغراق در طراحی المان‌های صورت و رنگ‌بندی متفاوت وجه تمایز انسان‌ها و هیولا‌های انیمیشن کوتاه «در زیر» است

اکثر شخصیت‌های انیمیشن کوتاه Underneath را هیو‌لا‌ها تشکیل می‌دهند که از لحاظ چهره چندان بی‌شباهت به انسان‌ها نیستند. به همین دلیل در انتقال احساسات از طریق المان‌های صورت دقیقا مشابه انسان‌ها عمل می‌کنند. صورت شخصیت اصلی و کارمند تازه‌وارد بهترین نمونه‌های این بخش انیمیشن هستند که حس‌هایی نظیر شادی و ترس را به زیبا‌ترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارند. انیمیشن کوتاه Underneath فاقد دیالوگ است و جلوه‌های صوتی و موسیقی جای خالی آن را پر کرده‌اند. موسیقی از ثانیه‌های آغازین اثر همراه با آن بوده، تا پایان همراهی خود را ادامه می‌دهد، با ریتم انیمیشن هماهنگ می‌شود و گوش مخاطب را نوازش می‌دهد. در عین حال جلوه‌های بصری نیز کامل بوده و در زنده کردن محیط‌های اثر به نحو احسن عمل می‌کنند. صدای ماشین‌ها در خیابان، صدای حاصل از جا‌به‌جا کردن وسایل توسط کارمند جدید و تیک تاک ساعت نمونه‌هایی از جلوه‌های بصری انیمیشن کوتاه Underneath هستند.

مطالعه کنید:  انیمیت انواع راه رفتن (قسمت ششم)

 انیمیشن کوتاه «در زیر»

در جوامع مختلف بسیاری از افراد هویت مستقل خود را فرا‌موش کرده‌اند و زندگی خود را هیولا‌-‌وار سپری می‌کنند. اما برخی دیگر با وجود نا‌رضایتی که نسبت به این شرایط دارند، خود را در زیر پوسته تظاهر مخفی کرده‌اند. گاهی لازم است به جای آنکه تما‌شاچی بود، پوسته را کنار زده و در جهت تغییر قدم بر‌داشت، هر‌چند که این تغییر کوچک و خرد باشد.

 

منبع: zoomg

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 52 = 53

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.