نه پیرمرد دیزنی هسته اصلی این استودیوی بزرگ- (برخی از آنها بعدها کارگردان شدند)
فرانکلین روزولت زمانی که به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده فعالیت می کرد، نه قاضی عالی رتبه را برای حضور در دادگاه عالی انتخاب کرد. او آن ها را «نه پیرمرد» خود نامید. والت دیزنی (Walt Disney) هم با استفاده از حس شوخ طبعی خود از این عبارت استفاده کرد و گروه انیماتور های خود را «نه پیرمرد دیزنی» نامید. و این در زمانی بود که هیچ کدام از آن ها پیر نبودند. این نه نفر هسته ی اصلی انیماتور های استودیوی دیزنی را تشکیل دادند. گروهی که والت دیزنی آن ها را گرد هم آورد. و در کنار هم مهم ترین آثار انیمیشنی را خلق کردند. آن ها دنیای انیمیشن را برای همیشه تغییر دادند. و بنیان های ساخت انیمیشن را معروف به ۱۲ اصل انیمیشن را بنیان نهادند.
آن ها در هر کار جدید با چالش های جدیدی روبرو بودند و تکنیک ها و راه حل های خلاقانه ای برای رفع آن ها به کار گرفتند. تا در هر کار پله پله به واقعیت نزدیک تر شوند. شما شاید حتی نام آن ها را ندانید ولی آن ها کسانی هستند که خاطرات کودکی ما را ساختند. با ما همراه باشید تا بانه پیرمرد دیزنی بیشتر آشنا شوید.
لس کلارک (Les Clark)
لس کلارک (۱۹۰۷-۱۹۷۹) اولین نفر از انیماتور های نه پیرمرد دیزنی بود که به استودیو دیزنی پیوست. کلارک استعداد بی نظیری در ساخت انیمیشن داشت اما این شجاعت و جسارت او بود که باعث شد وارد استودیوی والت دیزنی شود. او در رستورانی که والت دیزنی هر روز به آنجا می رفت به صورت نیمه وقت کار می کرد. او با نشان دادن طرح هایش به والت با اینکه در جایی آموزش ندیده بود از والت خواست تا او را استخدام کند. والت دیزنی با درخواست او موافقت کرد و درست هفته ی بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان در استودیوی دیزنی مشغول به کار شد.
کلارک در ابتدا کار خود را به عنوان مسئول دوربین در دیزنی آغاز کرد. جایی که با هنر نقاشی و رنگ آمیزی روی طلق آشنا شد. در این سبک از تولید انیمیشن تصاویر متحرک روی طلق به تصویر کشیده می شد و سپس با قرار دادن متناوب آن ها روی تصاویر پس زمینه و تهیه فیلم از آن انیمیشن تولید می شد.
لس کلارک (Les Clark)
لس کلارک (۱۹۰۷-۱۹۷۹) اولین نفر از انیماتور های نه پیرمرد دیزنی بود که به استودیو دیزنی پیوست. کلارک استعداد بی نظیری در ساخت انیمیشن داشت اما این شجاعت و جسارت او بود که باعث شد وارد استودیوی والت دیزنی شود. او در رستورانی که والت دیزنی هر روز به آنجا می رفت به صورت نیمه وقت کار می کرد. او با نشان دادن طرح هایش به والت با اینکه در جایی آموزش ندیده بود از والت خواست تا او را استخدام کند. والت دیزنی با درخواست او موافقت کرد و درست هفته ی بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان در استودیوی دیزنی مشغول به کار شد.
کلارک در ابتدا کار خود را به عنوان مسئول دوربین در دیزنی آغاز کرد. جایی که با هنر نقاشی و رنگ آمیزی روی طلق آشنا شد. در این سبک از تولید انیمیشن تصاویر متحرک روی طلق به تصویر کشیده می شد و سپس با قرار دادن متناوب آن ها روی تصاویر پس زمینه و تهیه فیلم از آن انیمیشن تولید می شد.
اولین کار مهم او به عنوان انیماتور در انیمیشنی به نام کشتی بخار ویلی بود. لس در این انیمیشن به عنوان دستیار اب آیورکس (Ub Iwerks) خالقمیکی موس (Mickey Mouse) حضور داشت. این همراهی بعداً برای کلارک ارزش بسیاری پیدا کرد. هنگامی که اب آیورکس استودیوی دیزنی برای تاسیس یک استودیو جدید ترک کرد. کلارک تبدیل انیماتور اصلی فیلم های میکی موس شد و کارگردانی انیمیشن های بعدی میکی موس را بر عهده گرفت.
او به عنوان قدیمی ترین عضو گروه نه پیرمرد دیزنی در تمام کارهای کلاسیک دیزنی حضور داشت و انیمیشن های آلیس در سرزمین عجایب و پیتر پن را کارگردانی کرد. کلارک ۴۸ سال در استودیوی دیزنی مشغول به کار بود. و یکی از چهره های موثر در موفقیت انیمیشن های این استودیو داشت.
آثار شاخص: پینوکیو، سیندرلا، بانو و ولگرد، صد و یک سگ خالدار
ولفگانگ رایترمن (Wolfgang Reitherman)
ولفگانگ رایترمن (۱۹۰۹-۱۹۸۵) از آن دست افرادی است که زندگیشان مانند یک داستان پرفراز و نشیب است. او که در دوران کودکی از آلمان به آمریکا مهاجرت کرده بود در ابتدا تصمیم داشت تا در رشته مهندسی تحصیل کند. اما تحصیل در این رشته را رها کرد و وارد دانشگاه هنر کالیفرنیا شد. در نهایت در سال ۱۹۳۳ وارد استودیو دیزنی شد ولی این پایان ماجراجویی های رایترمن نبود. رایترمن در جنگ جهانی دوم برای شرکت در جنگ به نیروی هوایی آمریکا ملحق شد. او به عنوان خلبان جنگده در عملیات های مختلفی حضور داشت و برای پیروزی هایش در جنگ مدال افتخار دریافت کرد. خوشبختانه رایترمن پس از پایان جنگ دوباره به استودیوی دیزنی بازگشت تا به یکی اعضای مهم ترین انیماتور های این استودیو و یکی از اعضای گروه نه پیرمرد دیزنی تبدیل شود.
رایترمن در استودیو به مرد اکشنی شهرت پیدا کرده بود. زیرا بسیار از صحنه های درگیری و زد و خورد در آثار کلاسیک دیزنی مانند صحنه ی نبرد دایناسور ها در انیمیشن فنتزیا، حمله ی نهنگ در انیمیشن پینوکیو و سکانس نبرد شاهزاده با مالیفیشنت در انیمیشن زیبای خفته را او خلق کرده بود. رایترمن همچینین کارگردانی انیمینش های کتاب جنگل و نجات دهندگان را در کارنامه ی خود دارد.
در سال ۱۹۶۶ مرگ ناگهانی والت دیزنی شوک بزرگی بود که تمام اهالی سینما و کارکنان استودیو دیزنی را در بر گرفت. سرنوشت استودیوی دیزنی سوالی بود که هیچکس جوابی برای آن نداشت. تعدادی از مدیران ارشد دیزنی خواستار تعطیلی استودیوی انیمیشن سازی بودند. رایترمن به عنوان یکی از افراد گروه نه پیرمرد دیزنی که تحت نظر خود والت دیزنی پرورش یافته بودند پس از مرگ او تلاش بسیاری کرد تا استودیوی انیمیشن به کار خود ادامه دهد. رایترمن به عنوان جانشین والت دیزنی مدیریت استودیوی انیمیشن را برعهده گرفت و توانست تولید انیمیشن های دیزنی را دوباره از سر بگیرد. او در این دوران تا زمان بازنشستگی خود مدیریت استودیو و تهیه کنندگی تمام آثار دیزنی را برعهد داشت.
آثار شاخص: وینی پو، کتاب جنگل، نجات دهندگان
اریک لارسن (Eric Larson)
اریک لارسن (۱۹۰۵-۱۹۸۸) و رایترمن درست در یک روز کار خود را در استودیوی دیزنی آغاز کردند. لارسن که در ابتدا به نویسندگی علاقه داشت تصمیم گرفته بود در آینده حرفه ی خبرنگاری را دنبال کند. اما علاقه او به نقاشی و طراحی باعث شد تا به استودیوی دیزنی ملحق شود و به عنوان دستیار انیماتور کار خود را در آنجا آغاز کند.
لارسن پس از چند سال کار در کنار انیماتور بزرگ دیزنی هم لوسکی (Ham Luske) توانست در انیمیشن سفید برفی و هفت کوتوله انیمیت و طراحی شخصیت حیوانات کوچک درون جنگل را برعهد بگیرد. و پس از آن در انیمیشن های پینوکیو، فنتزیا، سیندرلا و آلیس در سرزمین عجایب به عنوان انیماتور حضور پیدا کرد. از مهم ترین و معروف ترین کار های اریک لارسن می توان به سکانس پرواز به ناکجا آباد در فیلم سینمایی پیتر پناشاره کرد.
جدای از تمام کارها و انیمیشن هایی که لارسن در تولید آن ها شرکت داشته نام اریک لارسن به عنوان یک معلم بینظیر در عرصه انیمیشن شناخته می شود. پس مرگ والت دیزنی لارسن به عنوان یکی اعضای نه پیرمرد دیزنی گروهی که مستقیماً تحت نظر والت دیزنی رشد یافته بودند، مسولیت انتقال میراث والت دیزنی و کشف و تربیت استعداد های جدید در این عرصه را به عهده گرفت.
او توانست نسل جدیدی از انیماتور ها و هنرمندانی را تربیت کند که در آینده نه تنها در پیشرفت استودیو دیزنی تاثیر گذار بودند، بلکه در دنیای انیمیشن و هالیوود نیز نقش پر رنگی داشتند. از کسانی که تحت نظر را لارسن وارد دنیای فیلم و انیمیشن شدند می توان به نام هایی همچون برد بیرد (Brad Bird)، تیم برتون (Tim Burton)، دان بلاث (Don Bluth)، ران کلمنتز (Ron Clements)، اندرس دخآ (Andreas Deja) و جان لستر (John Lasseter) اشاره کرد.
آثار شاخص: سفید برفی و هفت کوتوله، بامبی، مری پاپینز، پیتر پن
وارد کیمبل (Ward Kimball)
وارد کیمبل (۱۹۱۴-۲۰۰۲) یکی دیگر از اعضای نه پیرمرد دیزنی است که در سال ۱۹۳۴ وارد این استودیو شد. ولی پس از سه سال کار به عنوان دستیار انیماتور تصمیم به جدایی از استودیوی دیزنی گرفت. در آن سال ها بیشتر گروه بر روی اولین انیمیشن بلند سینمایی یعنی سفید برفی و هفت کوتولهکار می کردند. علت این تصمیم حذف شدن سکانس هایی بود کیمبل روی آن ها کار می کرد و در انتهای تولید تنها چند صحنه ی کوتاه از انیمیت های کیمبال در فیلم باقی ماند.
با اینکه این موضوع او را بسیار ناراحت کرده بود ولی والت دیزنی با صحبت هایش و ارائه یک پیشنهاد منصفانه توانست او را از تصمیمش منصرف کند. والت دیزنی توانایی بخصوصی در متقاعد کردن دیگران داشت. و با این کار توانست یکی از با استعداد ترین اعضای گروهش را حفظ کند. در قرارداد جدیدی که والت دیزنی به او ارائه داد قید شده بود که طراحی یکی از شخصیت های مهم فیلم بعدی بر عهده ی او قرار گیرد. و طبق این قرارداد طراحی شخصیت جیرجیرک جیمنی در فیلم سینمایی پینوکیو به او سپرده شد.
کیمبل استعداد خاصی در زمینه موسیقی و طراحی شخصیت های موزیکال داشت. او به خوبی موسیقی جاز را می شناخت و با ظرافت خاصی آن را به تصویر می کشید. انیمشین های دامبو، فنتزیا، سیندرلا و آلیس در سرزمین عجایب فیلم های دیگری بودند که کیمبل در تولید آن ها همکاری داشت. اما رشته ی انیمیشن تنها زمینه ی فعالیت وارد کیمبل نبود او در طول سال های فعالیتش به تولید و تهیه کنندگی آثار تلویزیونی نیز پرداخت. و حتی یک گروه موسیقی جاز از کارکنان استودیوی دیزنی تشکیل داد. وارد کیمبل در سال ۱۹۷۲ بازنشسته شد. ولی تا زمان مرگش همچنان به همکاری با دیزنی ادامه داد.
آثار شاخص: پینوکیو، فنتزیا، دامبو، سیندرلا، آلیس در سرزمین عجایب
میلت کال (Milt Kahl)
ملیت کال (۱۹۰۹-۱۹۸۷) یک استعداد درخشان در عرصه ی نقاشی و طراحی بود. هر کسی برای ورود به حرفه انیمیشن و قرار گرفتن در بین انیماتور های نه پیرمرد دیزنی به هنر ذاتی و توانایی نقاشی بالایی نیاز دارد. اما میلت کال به تایید تمام همکارانش قدرت خارق العاده در به تصویر کشیدن شخصیت ها داشت. طرح های او دارای ابعاد مختلف یک شخصیت بودند و یک نقاشی تنها و بی روح نبودند.
از میان اعضای نه پیرمرد دیزنی ملیت کال در کنار مارک دیویس دارای استعداد نقاشی و طراحی برجسته تری نسبت به سایرین بودند. کارهایی که دیگران برای انجام مدت زمان زیادی نیاز داشتند را کال به راحتی و ظرف زمان کوتاهی انجام می داد.
همین توانایی باعث شده تا با وجود سابقه کمتر نسبت انیماتور های ارشد آن زمان استودیو دیزنی به سرپرست انیماتور ها در انیمیشن پینوکیو تبدیل شود و طراحی شخصیت اصلی را بر عهده بگیرد. کال در مدت ۴۲ سال فعالیت خود در استودیوی دیزنی کارگردانی و طراحی شخصیت زیادی را انجام داده است از خاطره انگیزترین شخصیت های کارتونی که توسط کال خلق شده اند می توان به بامبی در انیمیشن بامبی، فرشته مهربان و شاهزاده در انیمیشن سیندرلا، آلیس و خرگوش در انیمیشن آلیس در سرزمین عجایب، پیتر پن و خانواده دارلینگ در انیمیشن پیتر پن، راجر، آنیتا، پونگو و پردیتا در انیمیشن ۱۰۱ سگ خالدار و شخصیت های رابین هود، جان کوچولو و داروغه ناتینگهام در انیمیشن رابین هود اشاره کرد.
کال آخرین کار خود را به عنوان انیماتور در انیمیشن نجات دهندگان انجام داد و در سال ۱۹۷۶ بازنشسته شد اما تا زمان مرگش یعنی سال ۱۹۸۷ همچنان به سخنرانی و آموزش دانسته هایش در زمینه انیمیشن مشغول بود.
آثار شاخص: پینوکیو، بامبی،سیندرلا، آلیس در سرزمین عجایب، پیتر پن، رابین هود
فرانک توماس (Frank Tomas)
من فکر نمی کنم روزی وجود داشت که به این موضوع فکر نکرده باشم، به این که در حرفه ی اشتباهی حضور دارم، و باید از کار انیمیشن بیرون بروم. و از اتفاقاتی که در حال رخ دادن بود خیلی عصبانی می شدم. بعضی وقت ها مشکل خودم بودم که آن چیزی را که می خواستم، نمی توانستم به تصویر بکشم. مشکلی که همه ما با آن درگیر بودیم. حدس میزنم هر هنرمندی به گونه ای با این مشکلات درگیر باشد.
– فرانک توماس
تعجب آور است که این ها سخنان فردی است که سال ها در بالاترین سطح انیمیشن فعالیت کرده است و حتی نامش در بین اعضای نه پیرمرد دیزنی قرار دارد. فرانک توماس (۱۹۱۹-۲۰۰۴) در حالی این گونه از احساسات گذشته اش سخن می گوید که کمتر کسی با توانایی او در زنده کردن یک نقاشی وجود دارد. شخصیت های او بسیار واقعی و طبیعی حرکت می کردند. و این نتیجه تلاش و پشتکار فوق العاده توماس بود.
فرانک توماس در سال ۱۹۳۴ به استودیوی دیزنی ملحق شد. و سال های ابتدایی فعالیتش را در کنار انیماتور بزرگ فرد مور (Fred Moore) گذراند. مور فردی بود که انیمیشن را به خوبی می شناخت. او از کشیدگی و فشردگی در انیمیت حرکت میکی موس استفاده کرد که باعث واقعی تر شدن حرکت های این شخصیت شد. توماس با کمک تجربیاتی که در کنار مور به دست آورده و استفاده به جا از آن ها توانست خود را به عنوان یک انیماتور توانا معرفی کند. او در اولین انیمیشن بلند دیزنی یعنی انیمیشن سفید برفی و هفت کوتوله انیمیت چند صحنه را عهده داشت. او در زمان جنگ جهانی دوم به ارتش آمریکا ملحق شد. و در آنجا به تهیه فیلم های تبلیغاتی فعالیت داشت.
پس از پایان جنگ توماس دوباره به استودیوی دیزنی بازگشت و سال های درخشانی را با خلق شخصیت های و انیمیشن به یاد ماندنی گذراند. در کار هایی که توماس در آن ها حضور داشته می توان به انیمیشن های پینوکیو، زیبای خفته، بانو و ولگرد و کتاب جنگل اشاره کرد. فرانک توماس یکی از بهترین افرادی بود شخصیت های منفی را به تصویر می کشید نامادری سیندرلا، کاپتان هوک در انیمیشن پیتر پن و ملکه در انیمیشن آلیس در سرزمین عجایب از آثار تکرار نشدنی توماس هستند.
توماس پس از سال ها فعالیت در سال ۱۹۷۸ بازنشسته شد. اما همچنان به فعالیت و نوشتن درباره ی انیمیشن ادامه داد. او در دو انیمیشن غول آهنی و شگفت انگیزان حضور افتخاری داشت و صدا پیشگی نقش های کوتاهی را انجام داد.
آثار شاخص: زیبای خفته، آلیس در سرزمین عجایب، سیندرلا، گربه های اشرافی، پیتر پن
اولی جانستون (Ollie Johnston)
اولی جانستون (۱۹۱۲-۲۰۰۸) یک سال بعد از دوستان قدیمی اش یعنی فرانک توماس وارد استودیوی دیزنی شد. اولی و فرانک در دانشگاه با هم آشنا شدند. هر دوی آن ها در دانشگاه استنفورد در رشته هنر تحصیل می کردند و پس پایان تحصیلاتشان با پیوستن به استودیوی دیزنی در کنار هم باقی ماندند. و به یکی از اعضای نه پیرمرد دیزنی تبدیل شدند.
جانستون عقیده داشت که طرح هایش تنها یک نقاشی ساده نیستند و واقعا زنده هستند. این نگاه او به شخصیت های داستانی باعث می شد تا شخصیت های باورپذیری خلق کند. او برای خلق یک شخصیت ابتدا خصوصیات و جزییات رفتاری آن شخصیت توجه می کرد و با در نظر قرار دادن آن ها شروع به تصویر کردن می کرد. رمز ماندگاری آثار دیزنی را می توان در همین جمله ی جانستون خلاصه کرد:
«لازم نیست طرح هایتان را انیمیت کنید، تنها کافی است احساسات را انیمیت کنید.»
جانستون در اکثر کار های کلاسیک دیزنی حضور داشت و همراه با دیگر افراد نه پیرمرد دیزنی در سال ۱۹۷۸ بازنشسته شد. او در سال های بازنشستگی همراه با دوست قدیمی اش فرانک توماس به تالیف کتاب هایی درباره ی انیمیشن پرداخت از مهم ترین آثار آن ها می توان به کتاب توهم زندگی اشاره کرد. آن ها در این کتاب برای اولین بار دانسته ها و اصولی که در استودیوی دیزنی برای طراحی و انیمیت کردن استفاده می شد را به صورت مدون معرفی کردند. که این اصول بعدا به ۱۲ اصل انیمیشن معروف شد.
جانستون در سال ۲۰۰۵ از رئیس جمهور وقت آمریکا جرج دبلیو بوش نشان ملی هنر را دریافت کرد. او در آن زمان تنها فرد زنده از اعضای نه پیرمرد دیزنی بود و سه سال پس از آن در سن ۹۵ سالگی از دنیا رفت.
آثار شاخص: پینوکیو، بامبی، فنتزیا، سیندرلا، وینی پو، روباه و شکارچی
جان لانزبری (John Lounsbery)
جان لانزبری (۱۹۱۱-۱۹۷۶) در سال ۱۹۳۵ در هنگامی استودیو در تلاش و آماده سازی برای پروژه جاه طلبانه اش یعنی سفید برفی و هفت کوتوله بود به استودیو ملحق شد. او کارش را به عنوان دستیار انیماتور نورم فرگوسن (Norm Ferguson) آغاز کرده و در کنار او در انیمیشن سفید برفی حضور داشت. جان در فیلم ها کوتاه هم خوش درخشید و کم کم به یکی طراحان شخصیت پلوتو (Pluto) سگ میکی موس تبدیل شد. لانزبری در دوران جنگ جهانی دوم در پروژه های تبلیغاتی زیادی برای ارتش و دولت آمریکا شرکت کرد. او همچنین در انیمیشن های پینوکیو، دامبو، وینی پو، پیتر پن، رابین هود، زیبای خفته و گربه ها اشرافی همکاری داشت.
جان لانزبری شخصیت بسیار آرام و فروتنی داشت شاید این شخصیت او بود باعث شد به جایگاه واقعی و درخور توانایی اش است دست پیدا نکند. لانزبری بر خلاف شخصیت های پرانرژی و جذابی که خلق می کرد خودش شخصیتی بسیار آرام داشت به صورتی که اکثر تازه وارد ها ترجیح می دادند کارهایشان را به او ارائه کنند تا میلت کال که واکنش هایش قابل پیشبینی نبود. در مقابل لانزبری همیشه به آن ها کمک می کرد تا اشکالاتشان را بر طرف کنند. او حتی گاهی وقت ها خودش بر روی طرح های دستیارانش را کار می کرد تا آن ها را بهتر کرده و ضعف هایشان را بر طرف کند.
جان لانزبری خیلی زود و غریبانه از دنیا رفت. این مرد آرام و مهربان اولین نفر از اعضای نه پیرمرد دیزنی بود که در سال ۱۹۷۶ چشم از جهان فرو بست. ولی مردم دنیا سال ها بعد با او و همکارانش و زحماتی که آن ها برای موفقیت استودیوی دیزنی کشیدند آشنا شدند. او از شهرتی که بعد ها نصیب همکارانش شده بود بهره نبرد. اما تاثیری او بر دنیا انیمیشن همیشه باقی خواهد ماند.
آثار شاخص: پینوکیو، وینی پو، پیتر پن، زیبای خفته
مارک دیویس (Marc Davis)
مارک دیویس (۱۹۱۳-۲۰۰۰) در ابتدا تصمیم داشت به عنوان کاریکاتوریست در یک نشریه فعالیت کند اما در نهایت به استودیوی دیزنی پیوست و کار خود را به عنوان دستیار انیماتور در آنجا آغاز کرد. او در اواخر سال ۱۹۳۵ به دیزنی وارد شد. در واقع او آخرین فرد از اعضای نه پیرمرد دیزنی بود که وارد استودیو شد.
همکاری او با گریم ناتویچ (Grim Natwick) به عنوان دستیار انیماتور اصلی شخصیت سفید برفی در اولین تجربه کاری اش فرصت مناسبی برای دیویس فراهم کرد تا استعداد بینظیر خود را در این زمینه شکوفا کند. او به سرعت خود را به عنوان یک انیماتور حرفه ای در استودیو معرفی کرد تعدادی از به یاد ماندنی ترین شخصیت های دیزنی را خلق کرد از جمله ای این شخصیت ها می توان به تینکر بل در انیمیشن پیترپن، شاهزاده آورورا و مالیفیشنت در انیمیشن زیبای خفته و شخصیت منفی انیمیشن ۱۰۱ سگ خالدار یعنی کروئلا دویل اشاره کرد.
دیویس در اوج دوران حرفه ای و پس موفقیتی که انیمیشن ۱۰۱ سگ خالدار کسب کرده بود، پروژه جدیدی را آغاز می کند. او با اعتماد به نفس بالا و صرف زمان و تلاش بسیار خود را برای ارائه کارش به مدیران استودیو آماده می کند. اما کار های او مورد توجه قرار نمی گیرد. این موضوع باعث می شود تا دیویس دیگر نتواند کار خود را به عنوان انیماتور و ادامه دهد.
یکی از استعدادهای فوق العاده و تکرار نشدنی دنیای انیمیشن از دنیای انیمیشن جدا شد ولی والت دیزنی از خلاقیت او در بخش توسعه و ساخت وسایل بازی در پارک های دیزنی لند استفاده کرد. او سال ها در آنجا به فعالیت پرداخت و بازی های جالب و تحیرت انگیزی برای دیزنی لند طراحی کرد سرانجام در سال ۲۰۰۰ پس از سال ها فعالیت پر شور و حیرت آور دار فانی را وداع گفت.
آثار شاخص: سفید برفی و هفت کوتوله، پیتر پن، زیبای خفته، سیندرلا، ۱۰۱ سگ خالدار
منبع : nooshika
این مطلب چقدر مفید بود؟
به این پست امتیاز دهید!
متوسط آرا ۳٫۹ / ۵٫ ۱۱
اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!