نورپردازی در انیمیشن – بخش معرفی (قسمت دوم)
نورپردازی در انیمیشن – بخش معرفی (قسمت اول)
ایجاد شکل بصری
در هستهی این کار، شکل دهی بصری روشی است برای ایجاد حس ارتفاع ، عمق ، وزن و حجم در یک شیء واقع در محیطی دو بعدی. به طور مثال یک مکعب را در نظر بگیرید. مکعب شیء ای است شناخته شده که ۶ ضلع دارد. اگر در موقعیت و نور خاصی قرار بگیرد ، در نظر مخاطب به عنوان یک سطح صاف و بدون عمق و بعد مشاهده میشود (شکل a1.7) . حتی اگر مکعب در موقعیت مناسبی قرار بگیرد ، باز هم نورپردازی میتواند باعث شود که مکعب مسطح دیده شود و بیننده را از درک درست فضا و شکل شیء محروم کند (شکل b1.7) . بنابراین ، هدف از شکل دهی بصری در نور پردازی ، انتقال این شکل و حجم به بیننده است (شکل c1.7).یک نورپرداز ، با نورپردازی یک صحنه با شکل دهی بصری مناسب ، این قدرت را دارد که عمق و احساس پیچیدگی بیشتری را به یک صحنه وارد کند ، که در غیر اینصورت کاملا مسطح بنظر خواهد رسید.
شکل ۱٫۷همین مکعب میتواند با تغییر موقعیت و نورپردازی به شیوه های دیگری نمایش داده شود.
شکل ۱٫۸ در این صحنه ، موقعیت و شدت تابش خورشید ، نگاه بیننده را به شخصیت و نقاشی روی دیوار جلب میکند. ©Disney
هدایت نگاه بیننده
تکنیک دیگری در نورپردازیست که بر داستان تاثیر میگذراد و به دلیل سادگی و ابتدایی بودنش ، معمولا از آن غافل میشوند. نورپرداز باید به این سوال پاسخ دهد که “کدام بخش از تصویر باید مورد توجه مخاطب باشد؟” یک صحنهی فیلم میتواند چند ثانیه باشد یا کمتر طول بکشد و برای مخاطب، دانستن اینکه برای درک بازی در یک صحنه ، باید دقیقا به کجا نگاه کند ، بسیار مهم است . نورپردازان میتوانند از نور، کنتراست ، رنگ و یا هر ابزار دیگری استفاده کنند تا نگاه مخاطب را هدایت کنند. به طور کلی ، نگاه مخاطب به روشنترین شیء روی صفحه نمایش جلب میشود. این بخش روشن حتی میتواند با احاطه شدن توسط بخشهای تیره ، برجسته تر هم شود. در مثالهای شکل ۱٫۹ ، چشم فورا بر روی شخصیت اصلی تمرکز میکند و نواحی دیگر عکس در مرتبهی دوم دیده میشوند. معمولا به این تکنیک “نور بر روی تاریکی” میگویند.
این روش همچنین میتواند برعکس هم عمل کند. یک شخصیت با نورپردازی تیره تر میتواند روبروی یک پس زمینه روشن قرار بگیرد و این کنتراست بالا میتواند چشم بیننده را به خود جلب کند. با نگاه کردن به تصویر زیر از “کتابهای پرنده شگفت انگیز آقای موریس لسمور” ، نگاه بلافاصله به پنجرهی روشن جلب میشود و سپس بر روی تضاد کاراکتر تیره تر ثابت میشود و باعث میشود که آن کاراکتر به کانون اصلی توجه تبدیل شود. مخصوصا ، تمرکز بیشتر بر روی سر کاراکتر است که باعث میشود بیننده بیشتر تمایل داشته باشد به چشمان او نگاه کند که این امر کمک میکند که بتواند احساساتش را از چشمانش بخواند.
شکل a1.9کانسپت آرت از آهنگ دریا “Song of the Sea” ، از Cartoon Saloon، Melusine Productions, The Big Farm, Superprod, Norlum.
شکل b1.9 تصویری از انیمیشن کوتاه “کتابهای پرنده شگفت انگیز آقای موریس لسمور” ، محصولی از استودیو Moonbot.
استفاده از رنگهای متضاد ، روشی دیگر است که نورپردازان با استفاده از آن عناصر یک تصویر را برجسته میکنند. به عنوان مثال این مربع های رنگی در شکل ۱٫۱۰bرا در نظر بگیرید. توجه کنید که چگونه مرکز مربع فورا نگاه مخاطب را جذب میکند.خواه اینکه تیره باشد یا روشن ، گرم باشد یا سرد ، یا از رنگهای مکمل استفاده شده باشد ، تمام اینها گزینه های قابل استفاده برای جذب نگاه مخاطب هستند.
شکل a1.10 مثال خوبی از بکار بردن رنگ مکمل قرمز برای لباس بازیگران بر روی رنگ سبز برگ درختان که باعث شده شخصیتها از صفحه بیرون بزنند!
شکل ۱٫۱۰bاین مربع ها نشان میدهند که چگونه استفاده از رنگها و مقادیر میتواند باعث شود که یک شیء بر روی صفحه نمایش برجسته شود.
مطلب آخر
اگر یک صحنه حال و هوای مناسبی ایجاد کرده باشد ، شکل دهی تصویری خوبی داشته باشد و نگاه بیننده را به درستی هدایت کرده باشد ، احتمالا موفق خواهد بود.این عناصر اصلی همان چیزهایی هستند که در قلب نورپردازی قرار دارد. این سری مطالب تمام زیر و بم نورپردازی را به شما نشان میدهد. اما تمام عناصر حداقل به یکی از این مفاهیم مربوط هستند. هنگامی که این مفاهیم اصلی دنبال شوند ، نورپردازی میتواند روح مخاطب را به حرکت در بیاورد و آنها را قادر سازد تا با فیلم ارتباط برقرار کنند و به داستان اجازه میدهد که روحشان را لمس کند.
پایان بخش معرفی
این مطلب ادامه دارد…..
منبع: کتاب نورپردازی در انیمیشن
(هرگونه کپی برداری از مطالب وبسایت خانه انیمیشن بدون ذکر نام و حذف لینک غیر قانونی و داراری پیگرد قانونی است)
این مطلب چقدر مفید بود؟
به این پست امتیاز دهید!
متوسط آرا ۴٫۳ / ۵٫ ۱۲
اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!