۹:۲۰ دقیقه در بوشهر
نه و بیست دقيقه در بوشهر يکي از شانس هاي بخش نگاه نو (فیلمهای اول) سی و یکمین جشنواره بین المللی فجر است و تا اين مرحله ، اثر سينمايي ۹:۲۰ دقيقه در بوشهر از بين ده ها اثر رسيده به جشنواره توانسته است به عنوان يکي از ۱۵ اثر بخش مسابقه نگاه نو شرايط مد نظر هيأت انتخاب جشنواره را به خود جلب کند.
به بهانه راهیابی ۹:۲۰ دقیقه در بوشهر به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر با حامد جعفری تهیه کننده این انیمیشن در خصوص شیوه ساخت این فیلم گفتگویی انجام داده ایم که ماحصل آن را در زیر می خوانید .
حامد جعفری از سال ۱۳۸۷ با تأسیس موسسه «هفت سنگ» در حوزه انیمشین سازی مشغول فعالیت است. وی تا کنون تهیه کنندگی بیش از ۶۰۰ دقیقه انیمیشن را بر عهده داشته است. اثر پويانمايي «نماز باران»، مجموعه آثار فرهنگسازي با موضوع مُد، عفاف و حجاب با عناوين : پروانه زيبا، مرواريد، دستها، لطافتگل، نيمکت، عروسکها، گوهر، شکار سرخ و …، سريال پويانمايي «درهزنجفيل» در ۱۶ قسمت ۱۵ دقيقهاي، اثر پويانمايي «فاطميه»، مجموعه «نوروز آن سال ها» در ۱۶ قسمت ۵ دقيقهاي و مجموعه «درنگ» در ۶۵ قسمت ۲ دقيقهاي از جمله آثاری است که تهیه کنندگی آن ها بر عهده وی بوده است.
انیمیشن “نمازباران” برنده جايزه نخست، به عنوان بهترين انيميشن جشنواره تصوير عاشورا مرکز گسترش سينماي مستند تجربي در سال ۱۳۸۸ و برنده جايزه سوم در جشنواره رسانههاي عاشورايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال ۱۳۸۹، انيميشن “پروانه زيبا” برنده جايزه اول بهترين اثر پويانمايي جشنواره ملي عفاف و حجاب سازمان صدا و سيما در مهرماه مهر ۱۳۹۰ و انیمیشن “مروارید” برنده جايزه دوم بهترين اثر پويانمايي جشنواره ملي عفاف و حجاب سازمان صدا و سيما در مهر ۱۳۹۰ از جمله افتخارات کاری این انیمیشن ساز فعال محسوب می شود.
جرقه ساخت انیمیشن”۹:۲۰ دقیقه در بوشهر” از کجا زده شد؟
بعد از آن که ما در مؤسسه “هفتسنگ” موفق شديم توليد سريال انيميشني “دره زنجفيل” را با حجم ۲۴۰ دقيقه و با کيفيت مطلوب و در مدت بسيار کوتاه يک سال و سه ماه با موفقيت کامل به پايان برسانيم، به فکر ورود به عرصه توليد آثار انيميشني، آن هم در قالب آثار سينمايي افتاديم، لذا در نيمههاي ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۰ بود که از ميان سفارش کارهاي مختلفي که به مؤسسه ما داده شد، موردي که يک کار سينمايي بود را انتخاب کرديم. اين کار که از سوي يکي از نهادهاي انقلابي کشور به ما سفارش داده شده بود دو ويژگي مهم داشت، بودجه کم و زماني بسيار کم!
لطفا در مورد نحوه ساخت فيلم انيميشن سينمايي ۹:۲۰ دقيقه در بوشهر،توضیح دهید؟
بعد از عقد قرارداد، بلافاصله کار نگارش فيلمنامه را شروع کرديم که روند تدوين و نگارش آن حدود دو ماه و نيم، به طول انجامید. نويسندگي کار نيز بر عهده آقاي علي دادرس نويسنده آثاري مثل ۳۳ روز، سريال ششمين نفر و … بود. بعد از استخراج فيلمنامه نهايي، کار دکوپاژ فيلمنامه با سرعت زيادي توسط آقاي محمدامين همداني که کارگردان کار بودند انجام شد و بلافاصله کار طراحي استوريبرد، طراحي کاراکترها و محيط نيز به طور هم زمان و به سرپرستي آقاي سعيد فرهنگيان مسئول طراحي و امور دوبعدي مؤسسه آغاز شدند. در همان ايام کار ضبط موشنکپچر صورت و بدن نيز به طور هم زمان توسط مدير توليد اثر آقاي مهدي پاکدل در استوديو موشنکپچر مؤسسه شهيد آويني انجام ميگرفت و به موازات همه اين اقدامات ما پيگير کسب پروانه ساخت سينمايي اثر، از اداره کل نظارت بر سينماي حرفهاي وزارت ارشاد بوديم که در نهایت پس از احراز شرايط و گذشتن از فيلترهاي مختلف مجموعه معاونت سينمايي وزارت ارشاد، در اواسط شهريور ماه موفق به کسب مجوز ساخت سينمايي اثر شديم.
بلافاصله پس از اتمام مراحل پيشتوليد، روند توليد با ساخت مدل لوکيشنها، کاراکترها، سر و صورت کاراکترها و آکسِسوارها آغاز شد که سرپرستي مدل سازان محيط و آکسسوار با آقاي سروش اماني و سرپرستي مدلسازان کاراکتر نيز با آقاي سعيد فرهنگيان بود.
سپس فرآيند انيميت بدن و صورت و به موازات آن دوربينگذاري و نورپردازي پلان ها آغاز گردید و نهايتاً در ابتداي بهمن ماه توانستيم به موازات انجام فرايندهاي انيميت، مراحل رندر کار را نيز آغاز کنیم. سرپرستي نورپردازي و رندر نيز با آقاي محمدامين برمکي و سرپرست دوربينگذاري و امور هنري کار نيز به عهده آقاي وحيد چالاک بود.
ساخت این انیمیشن، در مجموع چه اندازه به طول انجامید؟
همان طور که اشاره کردم، این پروژه از اردیبهشت ماه سال ۹۰ آغاز شد که در نهایت نسخه پليبلست کار در هشتم فروردين ماه سال ۹۱ توسط انجمن گويندگان جوان دوبله شد و هجدهم فروردين نيز نسخه اوليه خروجي پروژه به دست آمد. اما به دليل کيفيت پايين دوبله ضبط شده، به ناچار و با هماهنگيهاي انجام شده مجدداً در اواخر تير ماه سال ۹۱ اثر سينمايي ۹:۲۰ دقيقه در بوشهر توسط استاد محمود قنبري و با حضور چهرههاي مطرح اين عرصه دوبله و بالاخره اوايل مرداد ماه خروجي نهايي کار آماده نمايش شد ، بنابراین می توان گفت ساخت مجموعه یک سال و سه ماه به طول انجامید.
چه طور شد که خواستید این اثر را در جشنواره فیلم فجر به نمایش بگذارید؟
يکي از علایق ما حضور در جشنواره فيلم فجر بود، لذا با عنايت به قواعد خاص جشنواره فجر، از مرداد ماه تاکنون از نمايش کارمان خودداري کرده ایم تا بتوانيم در سي و يکمين جشنواره فيلم فجر حضور داشته باشيم. ۹:۲۰ دقيقه در بوشهر ، اولين کار بلند سينمايي من به عنوان تهيهکننده محسوب می شود. اين کار يکي از شانس هاي بخش “نگاه نو” جشنواره خواهد بود و تا اين مرحله، اثر سينمايي ۹:۲۰ دقيقه در بوشهر از بين ده ها اثر رسيده به جشنواره توانسته است به عنوان يکي از ۱۵ اثر بخش مسابقه نگاه نو شرايط مد نظر هيأت انتخاب جشنواره را به خود جلب کند.
دلیل اصلی موفقیت این انیمیشن را در چه می دانید؟
من اثر ۹:۲۰ دقيقه در بوشهر و موفقيتهاي احتمالي آن را مرهون دو چيز ميدانم : لطف بيکران خداوند و تلاش هاي همکاران سخت کوشمان در مؤسسه هفتسنگ می دانم ، چرا که تمام همت خود را برای ساخت این اثر به کار گرفته و از هیچ کمکی دریغ نکردند.
نه و بیست دقيقه در بوشهر چه داستانی را روایت می کند؟
این فیلم انیمیشن داستان يک کاروان حمل سوخت هستهاي است که با وجود تمام تهديدها و مشکلات پيشرو ، قصد دارد سوخت را رأس ساعت مقرر (۹:۲۰ دقيقه بامداد)، تحويل نيروگاه هستهاي بوشهر دهد. از همين روی، نام اين اثر ۹:۲۰ دقيقه در بوشهر قرار داده شده است.
۹:۲۰ دقيقه در بوشهر ، با موضوع انرژي هستهاي و در ژانر حادثهاي توليد شده است. اين موضوع به دليل خلأهايي که در توليد آثاري از اين قبيل مشاهده ميشد انتخاب شده است. ما در اين داستان تلاش کرديم تا شايد بتوانيم گوشهاي از خباثت های دشمنان جمهوري اسلامي ايران و تمام تلاش هايي که اين دشمنان براي سلب حق مردم ايران از دست يابي به انرژي صلح آميز هستهاي انجام ميدهند را روايت کنیم.
عوامل اصلي اين اثر عبارتند از:
کارگردان : محمد امين همداني
تهيهکننده : حامد جعفري
نويسنده : علي دادرس
مدير توليد : مهدی پاکدل
تدوين و کارگردان هنري : وحيد چالاک
مدير دوبلاژ : محمود قنبري
سرپرست طراحي و امور دوبعدي : سعيد فرهنگيان
سرپرست مدلسازان : سروش اماني
سرپرست متحرکسازي : مهدي پاکدل
مجري طرح : مؤسسه هفتسنگ ماهان رسانه
سرمايهگذار : مؤسسه فرهنگي، هنري شهيد آويني
برگزاری جشنواره فيلم فجر را چگونه ارزیابی می کنید؟
جريان توليد آثار سينمايي در کشور را همچون قطاري ميبينم که هر سال با رسيدن به ايستگاه جشنواره فجر، خود را به عموم مردم عرضه ميکند و اين مردم هستند که با استقبال و نظراتشان، راه و مسير سال آينده را مشخص ميکنند. معتقدم جشنواره فيلم فجر بايد مبداء حيات سينمايي انقلاب اسلامي در نظر گرفته شود و از همين منظر نيز به آن نگاه و براي آن برنامه ريزي شود. ما هيچ رويداد فرهنگي هنري ديگري به ابعاد جشنواره فيلم فجر در حوزه سينماي کشور نداريم و اين موضوع بايد همواره عاملي باشد تا از اين رويداد به درستي صيانت و حفاظت شود. تحقق اين امر هم نيازمند تلاش همه دست اندرکاران حوزه سينمايي کشور و مسؤولين است. اما از لحاظ سطح کيفي بايد بگويم امسال يک اشتباه بزرگ از سوي دست اندرکاران جشنواره رخ داده است و آن اين نکته است که امسال آثاري با پروانه توليد ويدئويي نيز در جشنواره پذيرفته شدهاند و اين موضوع قطعاً آفت هاي بسياري براي سينماي کشور به دنبال خواهد داشت که مهم ترين آن کاهش نسبي سطح کيفي آثار است.
این مطلب چقدر مفید بود؟
به این پست امتیاز دهید!
متوسط آرا ۳٫۷ / ۵٫ ۳
اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!