مقالات

اصول اولیه ساختن جهان فانتزی

1.84Kviews
۴
(۱۶)

چطور جهانی پویا و زنده برای داستانمان بسازیم 

مدت‌زمان موردنیاز برای مطالعه: ۱۵ دقیقه 

اگر بخواهم کمی خودمانی صحبت کنم ژانر فانتزی ژانر محبوب من است. به عنوان یک جوان، فانتزی دریچه‌ای برای ورود من به دنیای ادبیات است و فکر می‌کنم برای شما هم احتمالاً همین‌طور باشد. 

چه کسی است که محصور افسانه‌های فانتزی درباره الف‌ها و هابیت‌ها، جادوگرها، ساحرها، خون‌آشام‌ها، و گرگینه‌ها، ابرقهرمان‌ها و افراد شرور، پری دریایی و هیولاهای اسطوره‌ای نشده باشد؟ ما همه این داستان‌ها را از زمان کودکی به‌خاطر داریم چون‌که فانتزی دنیایی است برای غوطه‌ور شدن، و شاید کمی جداشدن از زندگی معمولی و روزمره. 

فانتزی تنها برای نوجوانان نیست. فانتزی ژانری برای تمام سنین است. فانتزی افسانه پریان هم نیست. رئالیسم جادویی، آثار معاصر، تاریک، رمانس‌های فراطبیعی همه در ژانر فانتزی جای می‌گیرد. 

من به‌شخصه از اینکه مایلید اثری فانتزی بنویسید بسیار خوشحال هستم. اما سه سؤال مهم وجود دارد که باید حتماً درباره آنها بدانید: 

  1. چطور یک جهان برای داستان فانتزی که در نظر دارید می‌سازید؟ 
  1. چطور می‌خواهید جهانی را تصور کنید که تا کنون توصیف نشده است. 
  1. چطور کاراکترهای واقع‌گرایی را می‌سازید که با چنین جهانی به تعامل می‌پردازد.  

حالا بگذارید که درباره چگونگی ساخت جهانی که متناسب با داستان و کاراکترهایتان باشد صحبت کنیم. 

چرا ساختن جهان برای یک داستان فانتزی اهمیت دارد؟ 

صحبت‌های زیادی درباره اینکه آیا ساختن جهان ارزش وقت‌گذاشتن دارد یا نه وجود دارد، حتی برخی از افراد با چنین کاری مخالف هستند. 

به نظر من یکی از مهم‌ترین المان‌ها هر اثر فانتزی جهانی است که داستان در آن رخ می‌دهد، و پیشنهادم به شما این است که پیش از اینکه نوشتن داستانتان را آغاز کنید جهان آن را بسازید. 

تا زمانی که دنیایی که کاراکترتان در آن زندگی می‌کند را نشناسید، نمی‌توانید واقع‌گرا بنویسید. جهان کاراکتر نقش بسیار بزرگی را در شکل‌دادن کیستی او دارد. تمامی کاراکترهای داستان شما محصولی از محیطشان هستند. 

اهمیت جهان داستان به‌اندازه کاراکترهای داستان شما است. جهان داستانی شما چیزی است که با آن تعامل برقرار می‌شود و در نهایت قهرمان را آشکار می‌کند، به همین خاطر ضروری است که آن را درست شکل دهید. 

این نکته را به خاطر بسپارید! 

درست است که شما دنیایی که می‌سازید را از هیچ بنا می‌کنید، اما این بدین معنا نیست که همه چیز آن را برای مخاطب عیان کنید. در ابتدا، ساختن جهان تنها برای خود شماست. شما باید درک واضحی از اینکه جهانی که در نظر دارید چگونه است و چه حسی دارد داشته باشید. شما باید بدانید که چه چیزی در جهانی ساختید ممکن است و چه چیزهایی هم در آن وجود ندارد. 

مطالعه کنید:  در باره انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنید ۲

نگه‌داشتن جهان در تصوراتتان کافی نیست. تصورات ما منعطف هستند و دائماً سازگار می‌شوند. شما باید سعی کنید که المان‌های اصلی جهانتان را به قلم آورید تا از تغییر کردن آنها در حین نوشتن جلوگیری شود. با داشتن یک لیست نوشته شده از قواعد و ساختارها برای جهان، حفظ ثبات در آن ساده‌تر خواهد بود.  

علاوه بر این، به‌خاطر داشته باشید که نیاز نیست هر جزئیاتی درباره جهان داستانی‌تان را با مخاطب به اشتراک بگذارید. حتی اگر رویکردی مینیمال در معرفی جهان به مخاطب دارید، بازهم مهم است که خودتان ذهنیتی منسجم و واضح از آنچه در آن ممکن است داشته باشید. در غیر این صورت، جهانی که ساختید تکه‌تکه، متغیر، و غیرمنطقی به نظر می‌رسد. چنین حس مبهمی از ناکامل بودن باعث می‌شود که مخاطبتان در نهایت کلافه شود. 

بنابراین به‌خاطر بسپارید که اول و پیش از هر چیز، ساختن جهان ابزاری است که به شما اجازه می‌دهد که بینشی واضح نسبت به جهانی که داستانتان در آن رخ می‌دهد به دست آورید. زمانی که این جهان را، همراه با قوانین و رسومش درک کنید، می‌توانید به شکل مؤثرتری آن را توصیف کنید. 

المان‌هایی که در زمان ساختن جهان باید در نظر بگیرید 

حال بگذارید درباره مهم‌ترین المان‌هایی که در زمان توسعه دادن جهان فانتزی بکار برده می‌شود صحبت کنیم. در ادامه تعدادی از سؤالات از سؤالاتی که برای شروع کردن باید در نظر بگیریم را بررسی می‌کنیم (با پیش رفتن در طول کار سؤالات عمیق‌تر را بررسی خواهیم کرد) 

زمان 

بسیاری از فانتزی‌ها در بستر گذشته رخ می‌دهد که علت آن در تعصب جمعی ما در برابر عناصر جادوگری در زمان حال و آینده است. بااین‌وجود داستان شما می‌تواند در زمان گذشته رخ دهد یا ندهد. 

اگر بتوانید دوره زمانی داستانتان را با دوره خاصی در زمین مقایسه کنید، آن دوره چه زمانی خواهد بود؟ زمان حال؟ گذشته؟ یا آینده؟ 

شاید داستانتان به رویداد تاریخی حقیقی گره‌خورده باشد، مانند داستان‌های نارنیا. اگر قصدتان این است که به رویداد‌های تاریخی اشاره کنید، تا حدی برخی چیزها به داستان تحمیل می‌شود. 

لوکیشن 

داستانتان در کجا رخ می‌دهد؟ آیا در یک جهان موازی رخ می‌دهد؟ یا روی یک سیاره دیگر شبیه به زمین؟ آیا داستان در بعد دیگری رخ می‌دهد؟ 

جمعیت 

چه کسی در جهان شما زندگی می‌کند؟ آیا ساکنانش انسان، فضایی، حیوان، حشره، هیبریدی، یا هیولا؟ جمعیت آنان از چه موجوداتی تشکیل شده است. 

جامعه 

جمعیت آگاه داستان شما چطور با همدیگر ارتباط پیدا می‌کنند؟ جامعه بر چه بنیانی استوار است؟ آیا سیستم طبقاتی بر جامعه حاکم است؟ ثروتمندان چه کسانی هستند؟ فقرا چه کسانی هستند؟ ارتباط میان فقیر و غنی به چه صورت است؟ آیا در چنین جامعه‌ای فقیر راهی برای ثروتمند شدن دارد؟ فقیر شدن یک ثروتمند به چه شکل است؟ 

مطالعه کنید:  چطور راه رفتن یک گربه در فوتوشاپ را انیمیت کنیم

ساختار خانواده در آن به چه شکل است؟ رسوم ازدواج به چه شکل است؟ آیا جامعه تک همسری است؟ یا چندهمسری هم در آنجا رایج است؟ معمولاً هر خانواده چند بچه دارد؟ 

ارزش‌های اجتماعی در این جامعه شامل چه چیز‌هایی می‌شود؟ چه چیزی مقدس است؟ چه چیزهایی از نظر مردم آن جامعه درست است؟ چه چیزهایی غلط است؟ رفتار مردم با افراد مسن چطور است؟ قوانین وضع شده برای هر جنسیت به چه شکل است؟ 

تاریخ 

تاریخ برای نوشتن پیش داستان قهرمان اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین زمان کافی برای نوشتن تاریخ جهان داستانی‌تان بگذارید. شما حتی می‌توانید به دوردست‌ترین زمان در جهان داستان بپردازید، یا تا چند قرن گذشته را پوشش دهید. باید مجموعه از علت و معلول‌ها را چیده باشید که جهان امروزی داستانتان را بسازد. 

تاریخچه جهان فانتزی شما چیست؟ چه چیز شرایط کنونی داستان را به وجود آورده است؟ چه چیز می‌تواند آغازگر تغییرات باشد؟ 

سیر زمانی از رخدادهای کلیدی بسازید تا بتوانید نشان دهید که چطور وقایع تاریخی به شرایط امروزی می‌رسد. 

قوانین و حکومت 

قواعدی که در جهان شما وجود دارد و کاراکترها باید از آن پیروی کنند چه هستند؟ 

محیط سیاسی به چه شکل است؟ حزب‌های کنترل‌کننده که هستند؟ آیا درگیری برای عدم وابستگی وجود دارد؟ 

نکته بسیار مهم: جادو چطور بر این قوانین اثر می‌گذارد؟ 

جادو 

هر فانتزی شامل المان‌هایی از جادو نیز هست. این چیزی است که باعث می‌شود فانتزی از ژانرهای دیگر جدا شود. 

به‌خاطر اینکه جادو در داستان فانتزی از اهمیت زیادی برخوردار است، هنگام ساختن جهان باید حتماً آن را در نظر بگیرید. جادو، به‌خاطر طعبیتش باعث می‌شود که کاراکترهای شما شکل بگیرند و کنش‌هایشان جهت پیدا کند، بنابراین این مسئله را به‌خاطر بسپارید: 

چه نوع جادویی در داستان شما قرار خواهد گرفت؟ آیا جادو پیشه‌ها نیز در آن قرار دارند؟ غول چراغ جادو؟ آیا کار به‌صورت ذهنی جادویی است؟ یا جادوی بر پایه علم، مانند سفر در زمان؟ یا چیزی فراطبیعی، مانند ابرقهرمانان؟ 

چه کسی صاحب جادو است؟ آیا جادو تنها برای گروه خاصی از مردم است؟ اگر اینطور است، چطور می‌توان به آن دست پیدا کرد؟ 

آیا جادو ممنوع است؟ یا مورد احترام؟ 

قوانین جادو در جهان شما به چه صورت است؟ بسته بر آنچه از جامعه و قوانینش می‌دانید شما باید قواعدی را بسازید که معنا و مفهوم درستی داشته باشد. و، سعی کنید که قوانین جادو را طوری در نظر بگیرید که از سایر قواعد پیروی کند. 

مطالعه کنید:  درس مختصری از تئوری رنگ

زندگی روزانه 

مردم برای گذران زمان چه کاری انجام می‌دهند؟ چه می‌خورند و می‌نوشند؟ آیا ورزش می‌کنند؟ 

نحوه تحصیل آنها به چه شکل است؟ در مدرسه چه چیزی می‌آموزند و چرا؟ 

حس عمومی 

 کاراکترهای شما درباره جهانی که در آن زندگی می‌کنند چه حسی دارند؟ چه چیزهایی را قبول دارند؟ چطور تمایز پیدا می‌کنند؟ 

مذهب 

مذهب غالب در جامعه که بیشترین اثر را بر کنش‌های کاراکتر می‌گذارد چیست؟ 

آیا مردم یکتاپرست هستند؟ یا بت‌پرست؟ مردم به چه چیز باور دارند و برای چه چیزی ارزش قائلند؟. 

مشخصه‌های فیزیکی 

جهان از زاویه دید فیزیکی به چه شکل است؟ منابع طبیعی آن به چه شکل است؟ 

چه نوع گیاهانی در آنجا رشد می‌کنند؟ چه نوع حیواناتی در آن زندگی می‌کنند؟ 

اتمسفر آنجا به چه شکل است؟ چه بویی می‌دهد؟ 

آسمان شب در آنجا به چه شکل است؟ آیا همیشه شب است؟ 

آب‌وهوا به چه شکل است؟ 

تمرین 

در اینجا چند تمرین بسیار خوب برای ساختن جهان فانتزی را معرفی می‌کنیم. اعتراف می‌کنم که من تا اینجا تنها تعدادی سؤال را پیشروی شما گذاشتم، اما ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌ها است؛ بنابراین حواستان را جمع کنید. نیاز نیست که برای ساختن جهانی زنده الزاماً هر چیزی را تعریف کنید. 

از نظر علمی درست پیش بروید 

بسیار مهم است که المان‌های جهانتان حداقل از نظر تئوری امکان‌پذیر باشد. خوشبختانه برای اینکه ببینید می‌توانید چیزی را به جهانتان اضافه کنید یا نه منابعی وجود دارد. در سایت زیر می‌توانید پاسخ سؤالاتتان را درباره علمی بود، جغرافیا، یا فرهنگی که برای جهانتان در نظر گرفتید را بسازید. 

نقشه جهانتان را طراحی کنید 

حتی اگر شما نقشه را به مخاطبانتان نشان ندهید، نقشه‌ای که ایجاد می‌کنید به شما کمک می‌کند که بدانید هر چیز چیست. از نقشه استفاده کنید تا بتوانید بینشی بر اینکه کاراکترهایتان کجا هستند به دست آورید. این مسئله در ماجراجویی‌های حماسی که با تغییر مکان‌ها روبرو هستیم می‌تواند مفید باشد. 

نوع دیگر نقشه، نقشه روابط است که به شما کمک می‌کند که ارتباط بین کاراکترها را تشخیص دهید. شما می‌توانید نقشه‌ای را توسعه دهید که ارتباط میان کاراکترها، اشیاء و توانایی جادویی آنها مشخص شود. 

ترجمه اختصاصی خانه انیمیشن

منبع

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴ / ۵٫ ۱۶

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 48 = 58

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.