اخبارمقالات

تشویق بچه ها به جادوگری با شیوه هالیوودی

3.48Kviews
۰
(۰)

انیمیشن جدید «تام و جری و بچه اژدها» محصول سال ۲۰۱۴ شرکت وارنر بروس است. شخصیت تام و جری در این انیمیشن در کنار یک جن به نام آتنا قرار دارند و با به دست آوردن تخم یک اژدها قصد دارند تا از آن مراقبت کرده و آن را از شر خالۀ جادوگر آتنا در امان نگه دارند.

در ابتدای فیلم، جادوگر پیر شهر پریان( کالدورف) که به نوعی محافظ شهر نیز محسوب می شود با استفاده از قدرت جادویی خود، جادوگر شرور شهر را (دریزلدا) که ماهیت جن دارد به جایی دور افتاده تبعید می کند. دریزلدا که به دلیل آزار و اذیت مردم شهر و پریان محکوم شده قصد دارد خواهر زاده خود را که یک جن کودک است( آتنا) را نیز با خود ببرد، اما کالدروف جادوگر پیر که نقشی مثبت دارد از ضمیر روشن و مهربانی ذاتی آتنا دفاع کرده و در برابر خاله اش از او محافظت می کند. با تبعید شدن دریزلدا مردم شهر جشن بزرگی را برپا می کنند. سال ها می گذرد ، آتنا بزرگ شده است اما به دلیل خویشاوند بودن با دریزلدا خارج از شهر زندگی می کند و به نگهداری از حیوانات ناتوان یا بیمار مشغول است. اما کالدورف هوز دست از حمایت او بر نداشته است. تام و جری در خانۀ آتنا به او در نگه داری از حیوانات کمک می کنند و البته هربار دردسر هایی را نیز به بار می آورند که موجب ناراحتی مردم شهر و دوری کردنشان از آتنا می شود. همه چیز ناگهان با پیدا شدن تخم یک اژدها و سپس به دنیا آمدنش تغییر می کند و در ماجرایی، آتنا به قهرمان شهر و فرد محبوب مردم تبدیل می شود و موجوداتی که تا پیش از این با نام شرور و موذی خوانده می شدند به حیوانات بامزه و خانگی مردم شهر بدل می شوند!

مطالعه کنید:  رندر کاراکتر مایک در انیمیشن دانشگاه هیولا ها

 سرزمینی متعلق به همه

در فیلم چندبار ترانه‌ای خوانده می شود که تمامش حول یک مضمون می چرخد! آن هم سخن گفتن از سرزمین موعودی است که در آنجا همۀ موجودات، از جن و انسان و پری و حیوانات، فارق از بزرگی و کوچکی و زشتی و زیبایی شان در کنار هم زندگی کنند. این همان سرزمینی است که سال ها است از طرف هالیوود و فیلمسازانش در آثار گوناگون آن ها نمود پیدا کرده است. به عنوان مثال سرزمینی که در انیمیشن سه بعدی دایناسورها، تمام موجودات برای رسیدن به آن مهاجرت می کنند نمونه ای از آن است. سرزمینی که گفته اند روزی اجداد آن ها از آن جا آمده اند. در فیلم جدید تام و جری نیز، سرزمین پریان اگرچه نمونۀ یک مدینه فاضله برای پری ها به حساب می آید اما تا زمانی که موجودات موذی و جن ها و جادوگران از آن جا رانده شوند و یا تبعید شوند، آن سرزمین موعودی به حساب نمی آید که تفکر ماسونی به دنبال آن در آثار خود است. اما در پایان فیلم هنگامی که آتنا با شکست دادن خالۀ جادوگرش که به اژدهایی بزرگ تبدیل شده است می تواند قهرمان و محبوب مردم شهر شود، او بار دیگر قسمتی از ترانه را می خواند و حیوانات شرور و موذی که حالا حیوانات خوب و اهلی شهر محسوب می شوند، هم با او هم خوانی می کنند . گویی این تصویری از همان شهر افسانه ای است که در آثار انیمیشنی صهیونیستی از آن صحبت می شود.

حقوق حیوانات به مثابه حقوق بشر!

آتنا که در واقع از لحاظ هویتی و نژادی هیچ تفاوتی با خالۀ جادوگر و پلیدش ندارد، دختری مهربان است که عشق و علاقۀ بسیار زیادی به حیوانات دارد. این علاقه تنها به حیواناتی مانند تام و جری ختم نمی شود بلکه آتنا تمامی حیواناتی را دوست دارد که به نوعی از سرزمین و جامعۀ خود ترد شده اند و به آن ها ظلم شده و به آن ها موذی گفته می شود.

مطالعه کنید:  نام و خلاصه داستان How to Train Your Dragon 3 مشخص شد

 در حقیقت آتنا با حمایت معنوی که از جانب کالدورف می شود نماینده ای از طرف جبهۀ خیر است برای باز ستاندن حقوق از دست رفته حیواناتی که حق زیستن مانند همه موجودات را دارند ولی به نوعی به همه آن ها ظلم شده است. آتنا در این مورد، حقوقی را که برای تام و جری( حیوانات خانگی و دست آموزش) قائل است را با گراز وحشی زگیل دار و مار سمی و حتی موش های کثیف موذی یکی می داند و معتقد است آن ها نیز دوست داشتنی هستند و تنها باید به وجه مثبت آن ها نگریست!

 این رویه را می توان استراتژی دانست که بعد از جنگ دوم جهانی توسط کمپانی های بزرگ هالیوود در ارتباط با قبح زدایی از شخصیت موش کثیف در آثارشان به کار رفت تا جایگاه یهود و سپس صهیونیست را به عنوان یک نژاد برتر و کمک دهنده و ناجی در میان تفکر عموم مردم جهان ( از سنین کودکی ) تثبیت کند. حالا آتنا نیز برای دفاع از حقوق حیوانات که به نوعی استعاره از حقوق بشر در جهان امروز هستند به پا می خیزد تا خود را و هدف متعالی و خیر خواهانه اش را به همه اثبات کند، حال آنکه به ظاهر او جنی است که از خویشان شرور ترین جادوگر شهر هم هست. اما او در انتها به هدف خود می رسد و در این مسیر راهی جز مبارزه با شر، که در اینجا همان خاله اش است، ندارد.

کالدورف یا گندالف؟

جادوگری پیر، با موها و ریش­ های بلند سپید به همراه عصایی بلند و لباسی گشاد و سفید رنگ تصویری است که پیش از هر چیزی ما را به یاد گاندلف سفید می اندازد. همان جادوگر خوبی که سبب رستگاری فردو و سپس جهان را به وجود آورد و ضربۀ سختی به سپاه سارومان وارد کرد. این جادوگر پیر در شکل و شمایل کارتونی اش این بار در اثر انیمیشنی تام و جری ظهور کرده و نامش کالدورف است. جادوگر پیری که جادوگر شرور و پلید را تبعید می کند اما خواهر زاده او را نزد خود نگه می دارد چراکه معتقد است او ذات خوب و پاکی دارد و مانند خاله اش نیست.

مطالعه کنید:  فیزیک در انیمیشن: حرکت و نیرو

 در انتها نیز این نگاه و پیش بینی کالدورف درست از آب درمی آید چراکه با بازگشت خالۀ آتنا در شکل و شمایل یک اژدهای آتشین، این آتنای کودک است که با ایمان و البته کمک حیوانات دست آموز و شرورش می تواند به خاله خود پیروز شود. این همان تصویر مثبت و زیبایی است که هالیوود و کمپانی های بزرگش در این چند سال از جادو و جادو گری در ذهن کودکان دنیا ایجاد کرده اند.

همانطور که گفتیم با نگاهی به سری فیلم های ارباب حلقه ها وهری پاتر می توانید اعتقاد شدید آن ها را به جادو ببینید و البته تصویر جدید و جذابی را که آن ها از این عمل شرورانه و شیطانی( در فرهنگ غرب و شرق) به کودکان دنیا نشان می دهند.

سینماپرس

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

43 + = 45

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.