اخبارانیمیشن ایران

شبكه پويا يك ساله شد

4.18Kviews
۰
(۰)

شبكه پويا

شبكه پويا از امروز دومين سال فعاليت خود را آغاز مي‌كند . از يك سال پيش اين شبكه انيميشن‌هاي متعددي براي گروه‌هاي سني خردسالان، كودكان و نوجوانان پخش كرده و قرار است در ادامه فعاليت‌هايش بيش از ۱۵۰ قسمت جديد از انيميشن باب اسفنجي، بيش از ۳۰ قسمت از انيميشن تيگر و پو و حدود ۵۰‌قسمت از انيميشن تپلي‌هاي پردردسر را براي مخاطبان خود پخش كند. همچنين تازه‌ترين توليدات مركز پويانمايي صبا نيز همچون گذشته از اين شبكه تلويزيوني به نمايش درخواهد آمد. مركز صبا پ مثل پولاد و خانه سبز ما را براي پخش آماده كرده، بازي كنيم بخنديم و دهكده پرماجرا را در دست توليد دارد و بزودي ساخت انيميشن‌هاي موزه، بچه‌هاي محله ما، ماجراهاي سكو، اختيار، گالش و مبارك را آغاز مي‌كند.

از ديگر برنامه‌هاي شبكه پويا مي‌توان به پخش فيلم‌ها و برنامه‌هاي انيميشن براي بزرگسالان اشاره كرد كه سال گذشته آغاز و در تابستان متوقف شد و از فصل پاييز دوباره از سر گرفته خواهد شد.

پويا، شبكه مورد علاقه بچه‌ها
سازمان صداوسيما در سال ۹۰ اعلام كرد قصد تاسيس شبكه‌اي براي نمايش آثار انيميشن دارد. زماني كه مقدمات راه‌اندازي اين شبكه تلويزيوني آماده مي‌شد، يك شبكه ماهواره‌اي كارش را با نمايش كارتون‌هاي دوبله شده به زبان فارسي آغاز كرد و به همين دليل تلويزيون به تاسيس شبكه پويا و آماده‌سازي مقدمات آن شتاب بخشيد.

دوشنبه دوازدهم تير ۹۱ شبكه پويا با پخش ۵ ساعت برنامه در روز، كار خود را به صورت آزمايشي آغاز كرد. بعد از گذشت ده‌روز يعني بيست و چهارم تير در ايام ولادت فرخنده حضرت صاحب الزمان(عج) اين شبكه در جلسه هيات دولت با حضور رئيس‌جمهور و رئيس و جمعي از مديران سازمان صداوسيما به طور رسمي افتتاح شد.

مطالعه کنید:  اشتباهات در زوتوپیا !

به گفته ابوالفضل علم‌بيگي، مدير تامين برنامه شبكه پويا، در آخرين نظرسنجي سازمان صداوسيما، از ميان همه شبكه‌هاي تلويزيوني، شبكه پويا به عنوان پرمخاطب‌ترين شبكه مورد توجه كودكان شناخته شده كه ۶۰ درصد از مخاطبان تلويزيون را به خود اختصاص داده و شبكه نمايش كه در زمان انجام اين نظرسنجي انيميشن پخش مي‌كرده رتبه دوم و شبكه دو و تهران در رتبه‌هاي بعدي قرار داشتند.

علم‌بيگي تاكيد كرد: شعار ما جذب حداكثري مخاطب بوده و براساس نظرسنجي‌هايي كه در خود شبكه پويا انجام شده، اين شبكه بسيار مورد استقبال قرار گرفته و بسياري از خانواده‌ها به خواست فرزندانشان و براي دريافت شبكه پويا دستگاه گيرنده ديجيتال خريداري كرده و به واسطه دريافت شبكه پويا با ديگر شبكه‌هاي ديجيتال تلويزيون آشنا شده‌اند.

برنامه‌ريزي علمي براي بچه‌ها
يكي از ويژگي‌هاي شبكه پويا دسته‌بندي برنامه‌هاي مناسب گروه‌هاي سني خردسال، كودك و نوجوان است كه به صورت منظم در بسته‌هاي مجزا به نمايش درمي‌آيند. اين بسته‌ها با ميان‌برنامه‌هاي خوش‌ آب و رنگ از هم تفكيك مي‌شوند و هر بسته در زمان مشخصي به مخاطبان مناسب در همان زمان ارائه مي‌شود. اين شبكه از صبح پخش برنامه براي كودكان و خردسالان را آغاز مي‌كند و ساعت ۲۳ براي بچه‌ها لالايي به نمايش مي‌گذارد.

علم‌بيگي درباره شيوه دسته‌بندي برنامه‌هاي شبكه پويا و نحوه چينش آنها گفت: شبكه پويا به سرعت راه‌اندازي شد و به همين دليل در چهار ماه اول ضمن پخش برنامه، اقدامات لازم براي دسته‌بندي اصولي طرح‌ريزي مي‌شد. از ابتداي آبان برنامه‌هاي شبكه پويا براساس نمودار ريتم و تمپوي منطقي، علمي و روانشناسي در جدول پخش شبكه قرار گرفت.
او درباره نمودار ريتم و تمپو توضيح داد: ريتم ضرباهنگ بيروني و عيني است و تمپو ضرباهنگ دروني و محتوايي محسوب مي‌شود و براساس اين دو ضرباهنگ زمان پخش برنامه‌هاي مختلف مشخص مي‌شود. به عنوان نمونه در ساعات ابتداي صبح قند خون مخاطب پايين است و مغز از هوشياري كامل برخوردار نيست بنابراين در اين ساعت پخش برنامه‌هايي با ريتم تند و تمپوي پايين‌تر مناسب است. در ساعات ميانه روز مي‌توان برنامه‌هاي با ريتم و تمپوي بالا به مخاطب ارائه كرد و براي ساعات عصرگاهي مي‌توان ريتم كندتر و تمپوي بالاتر را مدنظر قرار داد و در ساعات پاياني روز مخاطب نيازي به ريتم تند و تمپوي بالا ندارد.

مطالعه کنید:  نورپردازی در انیمیشن – فصل پنجم: تشریح یک شات نورپردازی شده (قسمت سوم)

علم‌‌بيگي درباره چينش برنامه‌هاي شبكه پويا براساس گروه‌هاي سني مخاطب توضيح داد: يكي از عمده‌ترين برنامه‌ريزي‌هاي شبكه اين بود كه مخاطبان را در گروه‌هاي سني مختلف دسته‌بندي كنيم و برنامه‌هاي مناسب براي هر گروه را در ساعات مناسب به آنها ارائه دهيم. از همين‌رو ساعت ۱۵ تا ۱۶ هر روز به برنامه‌هاي خردسالان اختصاص پيدا كرده كه در فصل تابستان از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح تكرار مي‌شوند و در ديگر فصول از ساعت ۸ تا ۹ بازپخش آنها به مخاطبان خردسال ارائه مي‌شود.
برنامه‌هاي مخصوص كودكان از ساعت ۱۶ آغاز و تا ساعت ۲۰ ادامه پيدا مي‌كند. اين برنامه‌ها با شيب ملايمي گروه سني نوجوان را هدف قرار مي‌گيرد و در نهايت برنامه‌هايي كه از ساعت ۲۰ تا ۲۳ به نمايش در مي‌آيد كاملا مناسب نوجوانان است.

كارتون‌هايي از سراسر دنيا
بيش از ۶۰ درصد از كارتون‌هايي كه در شبكه پويا به نمايش درمي‌آيند تاميني و از توليدات خارجي است و نزديك به ۴۰ درصد از آنها در مركز پويانمايي صبا و در كشور خودمان توليد مي‌شود. علم‌بيگي در اين باره توضيح داد: در حال حاضر همه توليدات مناسب كودكان در مركز پويانمايي صبا از شبكه پويا به نمايش در مي‌آيد. اگر حجم توليدات صبا افزايش پيدا كند، شبكه پويا نيز بخش بيشتري از زمان خود را به نمايش آثار توليد داخل اختصاص مي‌دهد. مي‌دانيم كه توليد انيميشن بسيار زمانبر است، اما اگر امكان توليد بيشتر براي صبا مهيا شود حتما درصد كمتري از كارتون‌هاي خارجي از شبكه پويا به نمايش درخواهد آمد.

به گفته علم‌بيگي مركز پويانمايي صبا تاكنون انيميشن‌هاي زياد و زيبايي توليد كرده و هم‌اكنون نه‌تنها به عنوان توليدكننده كه به عنوان توليدكننده و خريدار آثار انيميشني از شبكه پويا حمايت مي‌كند.

مطالعه کنید:  نرم افزار هودینی 16.5

وي درباره سهم بخش خصوصي در توليد انيميشن براي شبكه پويا نيز توضيح داد: نزديك به ۹۵ درصد از انيميشن‌هاي ايراني در شبكه پويا به مركز صبا تعلق دارد و حدود ۵ درصد ديگر هم از توليدات بخش خصوصي يا سيماي مراكز استان‌هاست كه با توجه به كيفيت هر اثر بهترين جا را در كنداكتور شبكه براي آن در نظر مي‌گيريم.

مدير تامين برنامه شبكه پويا تصريح كرد: در آينده‌اي نه‌چندان دور تامين انيميشن‌هاي ايراني شبكه پويا به عهده شبكه پويا خواهد بود به اين معنا كه هم توليد و هم خريد آثار ايراني براي اين شبكه منحصرا از طريق مركز پويانمايي صبا صورت خواهد گرفت.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

  1. اصلا توقع نداشتم اقای علم بیگی که از مسولین تنها شبکه تخصصی انیمیشن هستند تولید انیمیشن را به شرکت صبا محدود کنند .
    " اگر حجم توليدات صبا افزايش پيدا كند، شبكه پويا نيز بخش بيشتري از زمان خود را به نمايش آثار توليد داخل اختصاص مي‌دهد. مي‌دانيم كه توليد انيميشن بسيار زمانبر است، اما اگر امكان توليد بيشتر براي صبا مهيا شود حتما درصد كمتري از كارتون‌هاي خارجي از شبكه پويا به نمايش درخواهد آمد. "

    این یعنی چی ؟ ایا صبا تنها تولید کننده است ؟؟؟؟
    تا وقتی که تولید انیمیشن هم انحصاریست کیفیت ارتقا پیدا نمی کند . لطفا نظرات رو انتشار بدید دوستان سایت خانه انیمیشن :((((

Leave a Response

3 + = 13

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.