اخبارمقالات

انیماتور های برتر

17.9Kviews
۴٫۱
(۹۳)

با ۱۶ انیماتور برتر تاریخ دنیای انیمیشن آشنا شوید.

 

۱- والت دیزنی

والت ديزني (كه نام واقعی اش والتر اليا ديزني بود)، در سال ۱۹۰۱ در شهر شيكاگو و در یک خانواده کشاورز به دنيا آمد. پدرش ايرلندي و مادرش اهل آمريكا بود. اجداد او ایرلندی، آلمانی و انگلیسی بودند. او در سن ۱۳ سالگي، تحصيلات خود را در رشته نقاشي آغاز نمود و در دوران دبيرستان نيز همين رشته را ادامه داد. ديزني و كمپاني هاي مختلف آن، به دليل فيلم ها، كارتون ها و تكنيك هاي نوين فيلمسازي، موفق به دريافت ۴۸ جايزه اسكار از طرف «آكادمي علوم و هنر تصاوير متحرك» شدند. اين هنرمند كه ۳۰ جايزه اسكار را از آن خود ساخت، در سال ۱۹۶۶ در شهر لس آنجلس درگذشت.

آثار شاخص والت دیزنی:

۱- فانتاسیا ۲- بامبی ۳- دامبو ۴- پینوکیو ۵- سیندرلا ۶- سفید برفی و هفت کوتوله ۷- پیتر پن ۸- آلیس در سرزمین عجایب ۹- خالق کاراکتر میکی موس

 

۲- هایائو میازاکی

هایائو میازاکی کارگردان مشهوری است که به او لقب (دیزنی ژاپن) را داده اند. او جدای کارگردانی ، فیلمنامه نویس و انیماتور نیز می باشد. انیمه های او دو بعدی هستند و پر از ایده ها و نکات اعجاب انگیز می باشند. از نظر اجرایی، کارهای اوفول فریمو پر از جزئیات هستند.

از آثار او، (شهر اشباح) در سال ۲۰۰۲ موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم انیمیشن شد. نام شرکت انیمیشن سازی او استودیو گیبلی (Gibli) است.میازاکی تا به حال ۴۷ جایزه دریافت کرده است، یک اسکار و نامزدی دریافت ۱۷ جایزه اسکار دیگر هم در کارنامه خود دارد.

آثار شاخص هایائو میازاکی

۱- همسایه من توتورو ۲- شهر ارواح ۳- پورکو روسو ۴- قلعه کاگلیسترو ۵- شاهزاده خانم مونونوکه ۶- سرویس تحویل کیکی ۷- قلعه ای در آسمان ۸- ناوسیکا از دره باد

 

۳- چاک جونز

چاک جونز کار خود را به عنوان یک انیماتور شروع کرد و بعد ها کارگردانی انیمیشن را نیز به عهده گرفت. او کار خود را از استودیو برادران وارنر شروع کرد. شهرت او در خلق کاراکتر های انیمیشنی همچون کایوتی و رود رانر، هنری هاوک، په په لو پیو، ماروین مریخی، رالف گرگ، سام سگ گله، اسنیفلس و دیگر شخصیت های معروف دیگر است.

او در طول بیش از ۶۰ سال فعالیت هنری بیش از ۳۰۰ انیمیشن کوتاه ساخت، برنده سه اسکار کارگردانی، یک اسکار افتخاری، جایزه افتخاری اتحادیه فیلمسازان امریکا و تعداد زیادی جایزه معتبر دیگر شد.

آثار شاخص چاک جونز:

۱- چگونه گرینچ کریسمس را دزدید ۲- اپرا داک چیست ۳- خالق شخصیت های رود رانر و کایوتی ۴- یک بعدازظهر قورباغه ای ۵- اردک احمق

 

۴- رایان لارکین

او در نوجوانی توانست در امتحان ورودی مدرسه هنرهای زیبای مونترال قبول شود و شاگرد آرتور لیزمر شد، و توانست هنر و استعداد خود را در کشیدن فیگور و پوز ها و خلق کاراکتر ها ثابت کند. در اوایل دهه ۱۹۶۰ او به استخدام انجمن ملی فیلم کانادا در آمد و در آن ‌جا فیلم ‌های آموزشی برای ارتش و نیروی دریایی می ‌ساخت.

مطالعه کنید:  ری تریسینگ چیست؟

بعد از چند سال کار در آنجا ، رایان در کلاس ‌هایی شرکت کرد که (نرمن مک لارن) برای انیماتور های جوان برگزار می ‌کرد و در این ‌جا بود که مک لارن استعداد رایان را کشف کرد و معلم خصوصی او شد و در ادامه به موفقیت های فراوانی دست پیدا کرد.

آثار شاخص رایان لارکین:

۱- موزیک خیابانی ۲- راه رفتن ۳- تغییر یدکی ۴- فضای شهری ۵- سیرینکس

 

۵- تکس آوری

تکس اوری در سال ۱۹۳۵ نخستین فیلم خود را با برادران وارنر تولید کرد. سرشت پر از هیجان کاراکتر های اوری مخاطبان بیشتری نسبت به کاراکتر های دیزنی به ویژه از میان کودکان را جذب خود می کرد. او همان کسی است که شخصیت های کارتونی مشهوری چون دافی ، چیلی ویلی را در دوره طلای انیمیشن هالیود آفرید . او بیشتر کار های اش را با همکاری استودیو های وارنر بروز و مترو گلدوین مایر عرضه کرد.

او همچنین خالق کاراکتر معروف و محبوب (باگزبانی) است .

آثار شاخص تکس آوری:

۱- کوچک قرمز سواری هود ۲- من عاشق آواز خواندن هستم ۳- یک خرگوش وحشی ۴- شکار خرگوش ۵- تعقیب گنگ ۶- سنجاب ابله

 

۶- نیک پارک

او متولد ۱۹۵۸ است و بیشتر به‌خاطر ساختِ انیمیشن ‌های والاس و گرومیت و گوسفند ناقلا مشهور است.او تا کنون چهار بار برنده جایزه اسکار شده است.

آثار شاخص نیک پارک:

۱- شلوار اشتباهی ۲- اصلاح نزدیک ۳- یک روز دور از زمین ۴- والاس و گرومیت: نفرین موجود خرگوش ‌نما ۵- فرار مرغی ۶- قضیه قرص نان و مرگ

 

 

 

۷- ساتوشی کن

ساتوشی کن، کارگردان، انیماتور و طراح انیمه ی ژاپنی در سن ۴۷ سالگی در توکیو درگذشت. او در هنگام مرگ در حال کارگردانی آخرین فیلمش (ماشین رویا) بود. ساتوشی کن یکی از کارگردانان مشهور و شناخته شده ی فیلمهای انیمه در سطح بین المللی بود و بسیاری از منتقدان و صاحب نظران فیلمهای او را در شمار بهترین نمونه های انیمه ی ژاپنی می دانند. او کارش را به عنوان یک طراح مانگا در نشریه ی (یانگ مگزین) شروع کرد و سپس به عنوان طراح هنری و همچنین انیماتور کلیدی در فیلم (Roujin z) آغاز به کار کرد. او نخستین فیلم خود بنام (آبی ایده آل) را در سال ۱۹۹۸ کارگردانی کرد.

آثار شاخص ساتوشی کن:

۱- پدرخوانده ‌های توکیو ۲- آبی ایده آل ۳- بازیگر هزاره ۴- فلفل قرمز

 

۸- دان بلوث

دان بلوث یکی از انیماتور های ارشد دیزنی بود که کار های برجسته ای را از خود به یادگار گذاشته است. او بعد ها کارگردانی انیمیشن را به عهده گرفت و فیلم هایی نظیر نجات و اژدهای پیت را کارگردانی کرد.

آثار شاخص دان بلوث:

۱- سرزمین قبل از زمان ۲- راز نیمح ۳- آناستازیا ۴- دم آمریکایی ۵- همه سگ ها به بهشت می روند

مطالعه کنید:  انیماتور جوان دیزنی از بهترین و بدترین قسمت های حرفه اش می گوید

 

 

 

۹- جان لستر

جان لستر ۵۹ ساله همانند کودکانیست که دائما در حال جنب و جوش هستند. جمله مورد علاقه او “من خیلی هیجان زده شدم” است و اشیا کاملا کمیاب و نادر او سراسر دفترش در استودیو انیمیشن پیکسار را فراگرفته است، دفتری که او در آن نیروی خلاق مسلطی برای ساخت انیمیشن های معروف و جذابی چون داستان اسباب بازی ها، هیولاها، ماشین ها و در جستجوی نمو بوده است. از زمانی که دیزنی در ۲۰۰۶ پیکسار را خرید، لستر مسئولیت نظارت بر این استودیوی انیمیشن افسانه ای را بر عهده دارد.

بسیاری او را به خاطر نبوغ و ابتکارش با عنوان «والت دیزنی معاصر» می نامند.

آثار شاخص جان لستر:

۱- داستان اسباب بازی ۲- داستان اسباب بازی های ۲ ۳- ماشین ها ۴- تهیه کننده اجرایی تمام فیلم های انیمیشن تولید شده در پیکسار

 

۱۰- وینسر مک کی

وینسر زنیک مک‌کی (۱۸۶۹ – ۱۹۳۴) طراح کارتون و انیماتور آمریکایی بود که بیشتر به خاطر داستان ‌های مصور نمو کوچولو  و انیمیشن گرتی دایناسور (۱۹۱۴) شناخته شده ‌است. کارهای مک‌ کی در میان نخستین انیمیشن ‌های ساخته شده در آن دوران، بیش از همه درخشید. مک‌ کی بر هنرمندان چندین نسل تاثیر گذاشت که از آن جمله می ‌توان به موریس سنداک، بیل واترسون، کریس ویر، ویلیام جویس، آندره لوبلان و… اشاره کرد.

آثار شاخص وینسر مک کی:

۱- خانه پرواز ۲- گرتی دایناسوره ۳- غرق شدن لوسیتانیا ۴- چگونه این پشه کار می کند ۵- نموی کوچک در سرزمین خواب

 

۱۱- جوزف باربرا

جوزف باربرا انیمیشن ‌ساز و یکی از بنیانگذاران شرکت انیمیشن ‌سازی «هانا-باربرا» در سال ۱۹۱۱ میلادی در شهر نیویورک آمریکا به دنیا آمد. این هنرمند مشهور که گاها با نام «جو باربرا» نیز از او یاد می ‌شود. او در سال ۱۹۳۲، باربرای جوان در استودیوی انیمیشن‌ سازی «ون بیورن» مشغول به کار شد و مدتی بعد یعنی در سال ۱۹۳۶ به استودیوی «تِریتونز» پیوست. در سال ۱۹۳۷، وی به کالیفرنیا نقل مکان کرد و در شرکت «مترو-گلدوین مایر» استخدام شد.

اما نقطه عطف در زندگی جوزف باربرا، آشنایی او با «ویلیام هانا» (یکی دیگر از انیمیشن ‌سازان سرشناس آمریکایی) و به دنبال آن ساخت سری انیمیشن های «تام و جری» بود. همکاری این دو هنرمند رفته ‌رفته افزایش یافت و در نهایت در سال ۱۹۵۷ میلادی، شرکت انیمیشن ‌سازی «هانا-باربرا» به طور رسمی تأسیس گشت.

شرکت انیمیشن ‌سازی «هانا-باربرا» با تولیدات پرشمار خود حق زیادی به گردن کودکان نسلهای گذشته داشت و بسیاری از مجموع ‌های کارتونی مشهور را از خود به یادگار گذاشت. آثاری همچون: «یوگی و دوستان»، «عصر حجر»، «اسکوبی-دو»، «اسمورف ‌ها»، «جانی کوئست» و… .

جوزف باربرا در سال ۲۰۰۶، در حالیکه ۹۵ سال سن داشت، دیده از جهان فرو بست.

آثار شاخص جوزف باربرا:

۱- تام و جری ۲- عصر حجری ها ۳- اسکوبی-دو

مطالعه کنید:  قواعد 12 گانه انیمیشن

 

۱۲- کریگ مک کراکن

او از سن سه سالگی به نقاشی و انیمیشن علاقه مند بوده است. برخی از کار های او همچون (دوستان فوق العاده) و (کتاب طلایی کوچک) الهام گرفته شده ار انیمه های ژاپنی است. بعد از مدتی کار به عنوان تصویر گر کمیک بوک ها، مک کراکن انیمیشن را در (کال آرتس) لس آنجلس فرا گرفت. او در کار نامه خود جوایز مختلفی از جمله جایزه اِمی برای سریال های انیمیشن دختران قدرتمند و خانه فاستر را دارد.

آثار شاخص کریگ مک کراکن:

۱- خانه فاستر برای دوستان خیالی ۲- دختران قدرتمند ۳- وندر در آنسو

 

۱۳- هنری سلیک

این کارگردان استاپ‌ موشن ۶۳ ساله از سال ۱۹۷۷ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده ‌است. وی بیشتر برای کارگردانی فیلم ‌هایی مثل کابوس قبل از کریسمس، جیمز و هلوی غول ‌پیکر و کورالاین شناخته شده است.

آثار شاخص هنری سلیک:

۱- کابوس قبل از کریسمس ۲- کورالاین

 

 

 

۱۴- آب ایورکس

آب ایورکس، انیماتور مشهور هالیوود، طرح اولیه مربوط به میکی موس را برای کمپانی والت دیزنی کشید. او به همراه لس کلارک (یکی از ۹ پیرمرد افسانه ‌ای دیزنی) روی طراحی شخصیت کار می کرد. زمانی که والت دیزنی تصمیم به راه اندازی استودیوی دیزنی کرد او اولین کارمند و همکار او در استودیو بود که این امر به واسطه مهارت و دوستی اش با والت دیزنی بود و پس از مدتی تبدیل به مهمترین دستیار اوایل دوران کاری دیزنی شد.

آثار شاخص آب ایورکس

۱- همکاری در طراحی شخصیت میکی موس ۲- خالق شخصیت فلیپ قورباغه

 

۱۵-ریچارد ویلیامز

کارگردان انیمیشن معروف (چه کسی برای راجر خرگوشه پاپوش درست کرد) و برنده سه جایزه اسکار- یکی از نو آوران و موفق ترین افراد در این حوزه کاری انیمیشن است که توانسته بین دوره انیمیشن های دست ساز و انیمیشن های کامپیوتری ارتباط موثری برقرار کند.

او همچنین نویسنده کتاب معروف (کیت بقای انیماتور) است که یکی از ده کتاب برتر انیمیشن است.

آثار شاخص ریچارد ویلیامز:

چه کسی برای راجر خرگوشه پاپوش درست کرد

 

۱۶- گندی تارتاکوفسکی

گندی تارتاکوفسکی در روسیه متولد و بزرگ شده است. و در دوران بچگی به همراه خانواده خودش به امریکا مهاجرت کرد. او به کتاب های کمیک بوک و انیمیشن علاقه ی بسیار زیادی داشت و همین علاقه او باعث شد تا تحصیلات خود را در زمینه انیمیشن در (کال آرتس) لس انجلس شروع کند. در کارنامه این انیماتور و کارگردان موفق کارهایی همچون  آزمايشگاه دکستر، جک سامورایی، جنگ ستارگان: جنگ های کلونی و…. هتل ترانسیلوانیا دیده می شود.

آتار شاخص گندی تارتاکوفسکی:

۱- آزمايشگاه دکستر ۲- جک سامورایی ۳- هتل ترانسیلوانیا ۱ و ۲

 

منبع :IMDB

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۱ / ۵٫ ۹۳

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

+ 40 = 48

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.