آموزشمقالاتنورپردازی

نورپردازی در انیمیشن – فصل پنجم: تشریح یک شات نورپردازی شده (قسمت دوم)

1.52Kviews
۳٫۳
(۶)
نورپردازی در انیمیشن – فصل چهارم:روند کار نورپرداز (قسمت اول)

نورپردازی در انیمیشن – فصل پنجم: تشریح یک شات نورپردازی شده (قسمت اول)

ریم کی Rim Key

نورپردازی قوی که باعث می شود کاراکتر خطوط بیرونی کاراکتر از تصویر پشت جدا شود تکنیک دیگری است برای قرار دادن نور. این تکنیک یک ریم کی یا ریم لایت قوی می سازد که در این سه موقعیت بسیار مفید است. اولین موقعیت زمانی است که سناریوی نورپردازی به آن اشاره کرده است. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کاراکتر بین دوربین و یک چیز بسیار درخشان همچون خورشید ایستاده است. اینجور معنی میدهد که کاراکتر با یک ریم روشن سیلوئت شده است برای ادغام با اطراف . 

موقعیت دوم زمانی است که کاراکتر ها بسیار بر صفحه نمایش کوچک هستند و تماشاگر نیاز دارد تا از حضور آنها آگاه شود. یک ریم کی کمک می کند تا کاراکتر از بکگراند جدا شود و بیننده تمرکز بیشتری بر روی کاراکتر بدون تشخیص آن داشته باشد. مشخصات موقعیت نورپردازی نیاز به این دارد که مورد احترام قرار داده شود اما می‌توانیم با یک نور بسیار قوی و متمرکز به آن برسیم.

واقعیت سوم زمانی است که میخواهیم سیلوئت کاراکتر کاملاً جدا شود چون یک ژست خاص و موقعیت بدن و یا دست کاراکتر مورد نظر است. با قرار دادن نور اصلی پشت کاراکتر هنرمند می تواند به سیل اوت اشاره کند که در روند قصه گویی کمک خواهد کرد. بیشتر مواقع این مورد زمانی است که کاراکتر در حال اشاره کردن و یا چندین نوع ژست از دست و تشخیص انگشتان مشکل است.

مطالعه کنید:  فقط عشق قلب‌های «یخ‌زده» را گرم می‌کند

سایه

استفاده از نور نه تنها برای روشن کردن ات بلکه از آن برای داستان سرایی نیز بهره می گیرند. یک سایه با موقعیت خوب می تواند عکس های تیره خوبی از انواع مختلف تولید کند. برخی مواقع سکانس دارای دو کاراکتر است که در حال مشاجره کردن هستند و از سایه برای نشان دادن اختلاف بصری بین آن دو استفاده می شود. نور می تواند به گونه ای انتخاب شود که یک سایه برجسته بین کاراکتر ها ایجاد کند. 

زمانی که قصد داریم زیبایی بیشتر کاراکتر را به تصویر بکشیم معمولا از سایه های تیز و خشن اجتناب می شود. در برخی موقعیت ها این ممکن است هدف ما نباشد. ممکن است یک سکانس جنگ یا تعقیب و گریز باشد که درام زیادی داشته باشد. ممکن است قهرمان ما دچار ترس شده باشد و نیاز باشد با این اقدام این ترس به بیننده ها منتقل شود. این درام بهترین تاکید سایه های زاویه دار روی صورت کاراکتر ها باشد. 

اگر کاراکتر ها به این طرف و آن طرف در رفت و آمد باشند زمانبندی عبور سایه ها ممکن است در داستان سرایی بسیار مهم باشد. زمانی که سکانس ما در پارک و یا جنگل است و کاراکتر از میان لکه های نور و سایه که ناشی از نور آفتاب و سرشاخه درختان است عبور می کند. اگر سکانس دو بچه را در حال بازی و دویدن در زمین بازی به تصویر بکشد، در آن هنگام زمانبندی این سایه روشن ها در روایت داستان بسیار حائز اهمیت می شود. اگر یک هیولا به یک باره ظاهر شود و شروع به تعقیب بچه ها بکند، زمانبندی این تکه سایه ها می تواند سرعت این تعقیب را نشان دهد و این گونه باشد که گویی بچه ها با سرعت بیشتری در حال فرار هستند. زمانی که هیولا نزدیک تر می شود این سرعت بیشتر می شود تا تنش موجود در سکانس افزایش بیشتری پیدا کند. اما قهرمان یهو ظاهر می شود و بچه ها را نجات می دهد و همه چیز به روال عادی بر می گردد. این تنها یکی از هزاران کاربرد این تکنیک در قصه گویی است. 

مطالعه کنید:  «رییس مزرعه»، ترویج زندگی به سبک غربی!

رنگ و مود

نورپردازی با هدف ایجاد حس و حال و داستان سرایی باید شامل یک مطالعه درباره نور و تاثیر آن بر روی بیننده باشد. قبلاً این کتاب به بحث کرده بود که چگونه می توان رنگ های گرم و صورتی می‌تواند حس دعوت و یا حتی رمانتیک را به اثر بدهد. همچنین این ترکیب رنگ‌ها با بعضی چیزهای دیگر می‌تواند به وضو مورد بحث قرار گیرد زمانی که بیننده معمولاً تغییر این رنگ ها را متوجه نمی شود. این مبحث نور زمانی بسیار برجسته می شود که ما در مورد فیلم های انیمیشنی صحبت می کنیم. رنگ یک ریشه محکم و قوی و جایگاه آن در مغز انسان دارد و یک هنرمند می توانند از این امکان به منظور خلق حس و حال و مود استفاده کند. رنگ نه تنها قسمت مهمی از تعامل بیننده با فیلم است بلکه همچنین تعامل انسان ها با جهان را حادث می شود. مطالعات در مورد رنگ و تاثیر آن بر روی خلق و خو ناقص است. هیچ رنگی بر روی تمام افراد در یک زمان حس و احساس یکسانی به دست نمی دهد. یک رنگ آبی آسمانی ملایم می تواند حس آرامش را به انسان بدهند اما زمانی که کسی که ناامید است می‌تواند حس ناامیدی را به او بدهد. رنگ قرمز به معنای آتش علاقه عشق و حرکت است اما سمبلی از گرما و راحتی هم به حساب می آید. 

دو راه کلی برای این که بیننده بتوانند رنگی را تعریف کنند وجود دارد:  به طریق بیولوژیکی و فرهنگی. اگر از طریق بیولوژیکی بخواهیم در مورد رنگ ها صحبت کنیم در طبیعت رنگ هایی همچون سبز برای جنگل ها آبی برای دریا نارنجی برای آتش وجود دارد. هر کدام از اینها به طریقی تاثیر بر روی زاویه دید انسان در مورد رنگ میکند.  این ها چیزهای جهانی و بدون زمان و تغییرناپذیر در روح انسان هستند.

مطالعه کنید:  درس‌های رویایی موفقیت از شرکت دریم ورکس برای داشتن کسب‌‌وکاری رویایی

این مطلب ادامه دارد…..

منبع: کتاب نورپردازی در انیمیشن

خانه انیمیشن 

(هرگونه کپی برداری از مطالب وبسایت خانه انیمیشن بدون ذکر نام و حذف لینک غیر قانونی و داراری پیگرد قانونی است)

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۳ / ۵٫ ۶

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

89 + = 90

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.